examenresultaten

Als de opleiding Gids-Reisleider een spelletje honkbal was, dan stond ik gisteren voorovergebogen aan de eerste honk, de handen op de knieën, het hoofd lichtjes naar beneden, tot ik mijn gelukzalige glimlach weer in aanvaardbare plooien kon leggen…

Om dan het hoofd op te lichten, de rug te rechten, het vermoeide lijf op gang te trekken, op naar de tweede honk.

  • Theorie: algemene en politieke geschiedenis: 90%
  • Praktijk: voorbereidingsproces (bronnen + presentatie): 95%

Mijn resultaten voor de eerste afgeronde modules zijn zo schandalig dat ik er duizelig van word, ik schaam mij zelfs voor mijn eigen streberigheid.

Als ik met mij in de klas zou zitten, dan zou ik mij pesten.

Een psycholoog zal er vast een vette kluif aan hebben, dat is zeker. Mijn hele schoolloopbaan — van middelbaar tot hogeschool — heb ik nooit meer geambieerd dan de hakken over de sloot. Meestal stond ik tot aan de knieën in het midden van de sloot. Dat ik nu zelfs geen genoegen neem met ‘goed’, wijst op een ziekelijke compensatiedrang.

Ik ken geen rust, het voelt aan alsof die rust er nooit zal komen.
Ik wil iets goedmaken maar ik weet niet goed wat of hoe.

Ik stoot mijn roots af, in de veronderstelling dat ze een belemmering zijn. Ik stoot mensen af, in de veronderstelling dat ze tijdverlies zijn. Ik stoot mezelf af, in de veronderstelling iemand anders te zijn.

Ik mis enkel nog zo’n stempeltje: “Doe zo voort!”

doe zo voort

5 gedachtes over “examenresultaten

  1. knap! Ik had dat ook voor Spaans in avondschool. Het moest minstens 80% zijn, minstens! Ik ben wel altijd een streber geweest ;-)

Geef een reactie

