de orden

Het plan was even simpel als simpel.

Ik wandel een half uur door de stad en fotografeer een aantal gevels + thuis ondervraag ik mezelf en ik zoek meteen op of ik het juist heb of niet.

Voorbeeld #1 STADHUIS

stadhuis

’t Is te zeggen: de ‘jonge’ vleugel van het stadhuis. Dus niet die prachtige laatgotische vleugel aan de Hoogpoort – rechts op de foto – waar bruid en bruidegom zich altijd opstellen.

Wikipedia zegt:

De gevels worden gekenmerkt door een schoolse toepassing van opeenvolgende Dorische, Ionische en Korinthische driekwartzuilen en pilasters, geïnspireerd op de vormgeving van de Italiaanse renaissance-palazzi.

Als er nu één ding is waar je niet over twijfelt, dan zijn het wel de orden. Dacht ik.

Dat de 2e verdieping Ionische pilasters heeft, dat is evident. Bij de 3e verdieping kan ik het niet goed zien wegens te hoog, de kapitelen zouden inderdaad Korinthisch kunnen zijn maar ik dacht eerder aan Composiet. Eigenlijk.

En dan de 1e verdieping? Dorisch?
Ik ben bijna zeker van niet.

stadhuis

Volgens mij kan een Dorische zuil, of het nu een imitatie is of niet, nooit een basement (voetstuk) hebben. Ik denk dat de onderste rij Toscaans is. (dus niet klassiek Grieks, wel Etruskisch) (en aangezien het stadhuis geïnspireerd is op de Italiaanse palazzi, lijkt me die Toscaanse orde nog zo gek niet)

Maar ik ben niet zeker, dus ik durf de Wikipedia-pagina niet aanpassen.

Trouwens, wat ik nog niet eerder had gezien: aan de overgang met de oude vleugel hangt een blauw-witte regenpijp. Ik vind dat grappig.
(klik op de foto voor zeer hoge resolutie)

stadhuis

4 gedachtes over “de orden

  1. Voor dat soort dingen loop ik dus graag met mijn blik omhoog in Gent (en valt dit mij veel sneller op dan dat ik bekenden zie, wat mij al menig verwijt heeft opgeleverd).
    Ik heb mij laten wijsmaken dat dit een ‘folieke’ is van de restaurateurs en dat het een verwijzing is naar de Buffalo’s. Mij deed het van bij het begin denken aan een snoepjeswikkel.

  2. Dat van die Dorische zuilen, daar heb je volkomen gelijk in. Het kapiteel klopt overigens ook niet volledig. Of het dan Toscaanse zijn, daar heb ik geen flauw idee van.

Geef een reactie

