plantrekkerij

Het is weer gebeurd zonder dat ik er erg in had.
Zita is een plantrekker eerste klas geworden.

In de positieve betekenis:
(zaterdag mocht ze met ‘de grote’ turnen)


.Maar ook in de toch wel iets minder positieve betekenis:
(vorige maand heb ik Zita het haar van die pop zien knippen)
(ze beweert van niet, terwijl ze weet dat ik weet dat ze liegt)


.We mogen natuurlijk niet vergelijken. Maar als we even vergelijken: Lena kan niet liegen terwijl Zita de hele dag door loopt te liegen. Ze komt de kamer binnen en vergeet de deur te sluiten, ik zeg: “Zita, doe de deur eens dicht”. Zegt zij met een gestreken gezicht: “Ik heb de deur dicht gedaan. En nu staat ze open. Dat is raar.”

Dat soort dingen. Ik kan daar serieus ambetant van worden, soms.

Een gedachte over “plantrekkerij

  1. “Plantrekkerij” is een te mijden woord omdat het 2 diagonale betekenissen heeft, zowel een positieve als een uitgesproken negatieve. In een pejoratieve of melioratieve zin is dit woord helemaal uit den boze, omdat taal dan pas verwarrend wordt en overbodig als ze 2 volstrekt tegengestelde betekenissen voor 1 woord gedoogt: plantrekkerij heeft m.i. intrinsiek een negatieve connotatie.

Geef een reactie

