knooppunten

Het was ongeveer een jaar geleden dat we nog eens samen gefietst hadden zonder dat we ergens dringend moeten zijn. Zondag was de dag. Ik had het Lena al een eeuwigheid beloofd, ze mocht zelf fietsen. Ze lag er zelfs wakker van.

Zaterdagavond zijn we gaan proefrijden. Niet ver, blokje om tot Hogeweg en terug. Toen we via Waterstraat en Sint-Bernadettestraat arriveerden in de Hogeweg moest ik me even kwaad maken want Lena reed naast het fietspad op straat. Ze roept: “Maar waar is het fietspad?” Ik leg haar uit dat ze tussen de witte stippellijnen moet rijden. Zegt ze met snikkende stem: “Hoe kan ik dat nu weten?”

En toen viel mijn frank. Dat kind fietst al 3 jaar onafgebroken op haar eigen fiets naar school maar heeft nog nooit zelfstandig op een Vlaams moordstrookje fietspad gefietst. Het leven zoals het helaas is, in Oostakker-Lourdes.

Maar zondag dus. We hadden ingeschat dat Lena met haar vierdehandsfietsje best wel een kleine 10 kilometer kan fietsen, dus had ik op het internet een fietstocht van 15 kilometer in elkaar geknutseld ;-)

Mijn doelstelling: zo snel mogelijk op het fietsknooppuntennetwerk geraken. Nóg een nadeel van te wonen waar wij wonen: niet alleen zijn er hier geen fietspaden, Lourdes en omgeving is bovendien een blinde vlek in het fietsnet. Als ik ooit verhuis, dan zal de auto-cultuur zeker één van de redenen zijn. Compleet gegijzeld tussen N70 en R4. (pijltje >> ons huis)

knooppunten

knooppunten

Enfin, zondagmiddag is er weinig verkeer, dus we hebben het overleefd tot aan knooppunt 8 (in Sint-Amandsberg) en dan was het genieten tot knooppunt 9 (in Destelbergen) en knooppunt 10 (in Lochristi), ook al was het de hele tijd aan het druppelen. We hebben 2 keer de R4 moeten oversteken en 2 keer de N70 moeten oversteken, dat is 4 keer bibberen en beven maar Lena heeft er een fantastische verkeersles aan overgehouden.

fietstocht Lochristi

Lena wil vanaf nu elk weekend een lange fietstocht maken… “En daarna wil ik in alle landen van de wereld gaan fietsen!”

Als dat maar goed afloopt.

2 gedachtes over “knooppunten

    1. Ik mag niet klagen. Soms durven ze elkaar wel eens naar het leven staan of groen uitslaan van jaloezie of paars uitslaan van irrationaliteit… maar voor de rest: flinke kinders!

Geef een reactie

