tempus fugit, en dat was dan dat

Ik vermoed dat het vrijdag is, dan heb ik mijn deadline met een handvol uren overschreden, dat geeft niet.

Wat gestudeerd diende te worden is gestudeerd geweest geworden.

Straks gaat de wekker, dan vergaderen, dan lesgeven, dan andere dingen, dan gaat opnieuw de wekker, dan is er examen kunstgeschiedenis.

Ik kan niet zeggen dat ik alles perfect beheers maar het begint er een beetje op te lijken. Toon mij een gebouw, toon mij een schilderij: ik zal u deskundig uitleggen bij welke stijlperiode of welk -isme het werk past. Misschien zit ik er helemaal naast, die kans is niet klein. Maar ik ga u van uw sokken blazen met schone woorden en artistieke overredingskracht, dat is ook belangrijk.

De voorbije 72 uren heb ik — gesterkt door een streng dieet van pitta layle, noten, coca cola laura en coca cola karen — in mijn bureau gewoond (en ook een beetje in WikiPaintings).

Ik heb geprobeerd om mijn schaarse tijd niet te verprutsen met het maken van woordenlijstjes, linklijstjes of tijdlijstjes,… dat is dus niet gelukt. (misschien komt het later nog van pas)

Ik heb ook geprobeerd om mijn tijd niet te verprutsen met het studeren van dingen die ik niet moet studeren. Maar soms kan ik mij minuten- en minutenlang zitten vergapen aan één werk van Lucian Freud of Edward Hopper of Otto Dix, dat soort gasten. Terwijl die helemaal niet in de cursus voorkomen.

Niet aan mij besteed: de Italiaanse Renaissance, de Vlaamse Primitieven,… ik vind het machtig interessant allemaal, dat wel. Maar het doet me niks. Ik geloof dat ik emotioneel pas op de kar ben gesprongen bij Vermeer. En zo tot bijvoorbeeld Friedrich en Zorn en veel verder.

Maar het examen. En dan de zomer die daarop volgt. Ik ga mijn haag kunnen snoeien. Naar de Blaarmeersen bakfietsen. En zeker nog iets anders wat me nu niet meteen te binnen schiet.

Een gedachte over “tempus fugit, en dat was dan dat

Geef een reactie

