de toekomst is nog niet hier

Ik lees heel graag Kris Peeters, al was het maar voor zijn optimistische kijk op de toekomst en omdat ik dat zelf niet kan.

Een voorbeeld: de nieuwe mega-site van AZ Sint-Lucas, een kliniek met alleen al 66.000 opnames per jaar, los van consultaties of bezoek. De hele operatie (fusie van verschillende campussen, reconversie, verbouwingswerken) duurt nu al 15 jaar. Het resultaat is prachtig: aan de kant stadsring (Vogelenzang) een groenzone + ruime parking voor honderden auto’s met voor de nieuwe ingang een prachtige drive in. Aan de andere kant een zee van parkeerplaatsen (Fratersplein, Tichelrei, Churchillplein) en voor de nieuwe ingang een esplanade zo groot als een dorpsplein, daar verstopt aan de zijkant: een overdekte fietsenstalling voor 30 fietsen. Het maakt niet uit wanneer je arriveert, ik was er bijvoorbeeld om 8u17 deze morgen: alles volzet. Uiteraard.

parking

“Werkzekerheid, daar werken we zelf wel aan” moeten ze bij Sint-Lucas gedacht hebben. Hierzie: het masterplan, ze gaan voor fietsbeleid en duurzaamheid en al. Ik vraag mij dan altijd af hoe een architect zoiets bekijkt. Zouden daar formules voor bestaan? X aantal auto-plaatsen staat gelijk aan Y aantal fiets-plaatsen? En zou die formule dan bij wet vastgelegd zijn door Vanden Boeynants in de jaren 1960? Waardoor al die moderne architecten niet anders kunnen? Masterplan of geen masterplan?

De toekomst is nog niet hier.

Een ander voorbeeld. Ik zit deze morgen (alweer) een eeuwigheid te koekeloeren in de wachtzaal. Tot het stilaan duidelijk wordt dat de dokter er niet is. Deze middag kom ik thuis en vind ik deze brief in mijn brievenbus:

brief

Ach zo.

Dat mijn afspraak niet kan doorgaan: geen probleem. Dat ik een halve dag kwijt ben: geen probleem, ik heb niks beters te doen. Maar dat ze mij nu al jaren elke keer opnieuw verplichten om mij een half uur eerder aan te melden aan die fucking kassa terwijl ik rechtstreeks aan de dokter moet betalen en niet aan de kassa, dus enkel om daar telkens opnieuw te vragen of mijn TELEFOONNUMMER nog wel klopt en als ze mij dan moeten bereiken: een brief sturen?? een BRIEF begot!! Ik wist zelfs niet dat dat nog bestond. En wat is eigenlijk het probleem met e-mail?

Enfin, de toekomst is nog niet hier.
En hoe meer ik erover nadenk: ze zal niet komen, toch niet mijn toekomst.

2 gedachtes over “de toekomst is nog niet hier

  1. En met cash geld moet betalen aan de dokter… Hopelijk heeft hij de volgende keer al de Bancontact-app geïnstalleerd…

  2. Die fietsenrekken… een door in mijn oog. Altijd volzet en voor een ruglijder een moeilijke zaak om je fiets deftig in het rek te wurmen. Mega plein voor het ziekenhuis, daar zouden zeker nog 5 keer zo veel fietsenstallingen moeten staan. Maar een architect heeft het niet altijd zo practisch bekeken. Het “conceptueel” denken nietwaar…

Geef een reactie

