Roubaix

Met dat ik daar dan toch moest zijn, in Frans-Vlaanderen.

Maandagavond (na het bezoek aan Louvre-Lens) ingecheckt in een propere blokkendoos ergens aan de hoogbouwrand van Lille. (ik was er op voorzien want ik had mijn boekentas met ondergoed mee)

’s Morgens een fietsroute naar Roubaix uitgestippeld en dan voor een hele dag een Vélo Blue gehuurd. Ze moesten wel een beetje lachen daar, de compagnons van de plaatselijke geactiveerde jobdingen, aangezien je zowel met de tram als met de metro naar Roubaix kan. “Ja maar, ja maar, en de vélodrome dan?!” riposteerde ik in mijn beste Frans, weetwel-wij-fietsers-onder-elkaar-dacht-ik.

Eén van de drie fietsherstellers wist ongeveer waarover ik het had en heeft het dan uitgelegd aan die 2 andere gasten. En dan moest ik een beetje lachen. (3e of 4e of 5e generatie… maar de koers is de koers is de koers)

Dan de fietstocht via een (meestal) gescheiden fietssnelweg van 15 kilometer. Zonder ribbelstroken. Goed opgewarmd de (oude) velodroom opgereden in het Parc des Sports.

Roubaix, vélodrome

Roubaix, vélodrome

Met zo’n zware stadsfiets geraak je natuurlijk niet omhoog in de steile bochten maar ik heb wel een paar toertjes gedaan om uiteindelijk alleen aan te komen. De eerste achtervolger was een dikke tien minuten achter:

Roubaix, vélodrome

Dan uitgedorst en uitgehongerd en natbezweet naar het zwembad!

Roubaix, La Piscine

Roubaix, La Piscine

Roubaix, La Piscine

(ik was daar de enige die aangepaste kledij droeg)

Geen lelijke stad trouwens, Roubaix.

Roubaix, Grande Place

Roubaix, Tripel Karmeliet

En het Parc de Barbieux is het soort groene long waar het Citadelpark nog een ferme punt aan kan zuigen. (ik had hier iets tussen haakjes geschreven en het dan weer gewist)

Roubaix, Le Parc de Barbieux

Nord-Pas-de-Calais, ik zou er niet met de kinderen op vakantie gaan maar voor een eenzaat die dringend even weg moet om lucht te happen en eventueel graag fietst en musea bezoekt: een aanrader.

Geef een reactie

