Ieper (4)

In Flanders Fields Museum.

In Flanders Fields Museum, Ieper

Ik zal nog een keer moeten terugkomen als het wat minder druk is, in het jaar 2019 of zo. Als er te veel volk is in een museum, dan kan ik de drang richting uitgang maar moeilijk onderdrukken.

Maar absoluut de moeite, dat zeker. De Eerste Wereldoorlog heeft mij altijd al geboeid en intrigeert mij nog steeds. Dit museum maakt de oorlogsverhalen een beetje tastbaar, al blijft het nauwelijks te bevatten. Ook aan de kinderen valt het moeilijk uit te leggen. Na een lang exposé over wat ‘loopgraven’ eigenlijk zijn, keek Lena me niets begrijpend aan en stelde ze me de pertinente vraag: “Ja, maar… WAAROM was er oorlog?” Het heeft weinig zin om over Franz Ferdinand te beginnen als ze ’s avonds op tv de oorlog in Syrië of in Congo of in Mali zien passeren.

Ook de extra tentoonstelling ‘Oorlog & Trauma’ is een aanrader. Het Ieperse luik gaat over ‘soldaten en ambulances’, het Gentse luik (Guislain Museum) gaat over ‘soldaten en psychiaters’.

In Flanders Fields Museum, Ieper

In Flanders Fields Museum, Ieper

Een gedachte over “Ieper (4)

  1. Geen slechte zaak dat ons land wat extra aandacht schenkt aan de geschiedenis.
    Ik voelde me in Australië bijna beschaamd te zien hoe bewust zij daar met hun oorlogsverleden en hun helden omgaan.
    Al die jonge sukkelaars die duizenden kilometers van huis gingen sneuvelen….

Geef een reactie

