het citadelpark

Ik woon al een poos in Gent maar nog steeds heb ik blinde vlekken.
Het Citadelpark is was daar één van.

Om te beginnen: ik ben Noord, het park woont Zuid. (dat is veel te ver)
Om te vervolgen: daglicht ça va nog, donker is gevaarlijk. (getuige de pictogrammen)

Gent, Citadelpark, pictogram

Dus fietste ik er meestal met een grote boog rond.

Maar sinds ik wist dat ‘het citadelpark’ mijn opgelegde locatie was voor de eindrondleiding — dat is de eindopdracht in de praktijkmodule ‘Rondleiden’, de laatste praktijkmodule van het basisjaar ‘gids / reisleider’, waarover binnenkort meer — ben ik elke week naar het Citadelpark getrokken en heb ik me thuis verdiept in honderdduizend bronnen. (ook ontdekt dat die pictogrammen eigenlijk een fitness-route voorstellen… Dus! Dat van die homo’s, dat was een vergissing!)

Gent, Citadelpark

Enfin. Voor de rondleiding (ik kreeg een kwartier) zou ik als thema ‘Het Moorken’ doen. Of nee, ‘Het Kuipke’. Of nee, de citadel(poort) zelve. Of de rozentuin, de kazematten, de standbeelden, de kiosk, het amfitheater, of iets anders misschien. Om dan uiteindelijk, na wekenlang twijfelen, alles overboord te kieperen en een andere rode draad te zoeken. Ik ging voor BOMEN.

Gent, Citadelpark

Dus ik naar de Groendienst om de folder van de meer dan 100 boomsoorten in het Citadelpark. En dan een korte route opgesteld met een paar haltes en een paar straffe verhalen over bijzondere bomen. (ja, dat bestaat, vraag maar aan Adam en Eva)

Om dan, 48u vóór mijn eindrondleiding, alles overboord te kieperen en te kiezen voor een andere rode draad.

Die rode draad werd ‘stadsontwikkeling’. Met o.a. de keuze om het park in de 19e eeuw überhaupt aan te leggen, in het licht van de Industriële Revolutie zelfs. En dan de keuze om het park vol te bouwen (wereldtentoonstelling) en later nog voller te bouwen en het park te doorkruisen met brede autowegen, dat is het verhaal van de 20e eeuw. Om dan in 2013, aan het begin van de 21e eeuw, dit park een plaats te geven als park, als tuin voor buurtbewoners maar vooral als speelparadijs voor kinderen. (want zou Gent niet de kindvriendelijkste stad worden? En al?)

Om dan vorige week in de krant te lezen dat het hele Project Citadelpark alweer op de lange baan is geschoven.

Met uitzondering van deze kiosk. (°1885)

Gent, Citadelpark, kiosk

Gent, Citadelpark, kiosk

En het groentheater (°1945) zou ook nog aangepakt worden.

Gent, Citadelpark, openluchttheater

Gent, Citadelpark, openluchttheater

Nee, het Citadelpark, het was geen liefde op het eerste gezicht.
Maar dat zijn liefdes die het langste duren.

2 gedachtes over “het citadelpark

  1. Even terug gebladerd… Het heeft altijd iets van ‘schaamteloos meegluren’ zo’n blog. Maar vandaag kreeg Ivan Deboom een gezicht voor mij, een man van vlees en bloed, en collega gids in spe. Fijn! Ik geniet gewoon rustig verder van je schrijfsels Ivan; de grote en kleine momenten van het leven, de grote en kleine ergernissen, en een gezonde dosis nieuwsgierigheid en verwondering. Veel succes verder met de gidsenopleiding!

Geef een reactie

