uw vrijheid

Als misantropie het kader is, dan is menselijk contact theater.
Ik speel graag toneel, daar niet van.

Mensen die onvoorwaardelijk van mensen houden: ik aanvaard ze graag, waardeer ze zelfs. Omarmen: het gebeurt, zonder tegenzin.

Maar vroeg of laat maken ze allemaal dezelfde fout en zijn ze mij opnieuw kwijt.
Dichtgeklapt, weggelopen, afgehaakt. Sorry dan.

Dan nemen ze de leiding, dan sturen ze de groep. En zonder dat iemand er nog vat op heeft, is die groep veranderd in een sociaal cocon. Op dat moment vragen ze om mee te zingen, mee te dingen. Terwijl dit niet de afspraak was. Terwijl elke vezel van het lijf vraagt om niet mee te zingen.

Ik zou misschien willen, om sympathiek te blijven.
Maar het gaat niet, ik ben geen groep.

Of ze vinden het een goed idee om gedurende twee dagen met meer dan tien mensen in dezelfde kamer te verblijven, zonder dat je ook maar de kans krijgt om uit te leggen waarom dit je ergste nachtmerrie is (en dus niet meteen je definitie van vakantie). Dan ben je asociaal. Een spelbreker.

Gediagnosticeerd: ongezellig.
33 % invalide, zonder erkenning.

Ik hou van mensen die willen aanvaarden dat hun eigen sociaal gedrag niet de maatstaf der dingen is. Mensen die een poging willen doen om te begrijpen dat hun vrijheid ophoudt waar die van een ander begint.

Dat geldt voor alle vormen van verkeer.

Geef een reactie

