2014. Minder is Meer. (voornemens)

Minderen, ik vermoed dat het een oplossing is.
(en ik ben niet alleen)

Een voorbeeld. De laatste tijd zijn het aantal ruzies tussen onze kinderen in rekenkundige verhouding tot de hoeveelheid cadeaus die ze krijgen. Hoe meer brol, hoe vaker ze zich gaan gedragen als egoïstische ettertjes. Terwijl ze dat eigenlijk niet zijn.

Nog een voorbeeld. Later als ik groot ben, wil ik niet langer afhankelijk zijn van het argument dat de ene job minder geld opbrengt dan de andere job. Leven met een beetje minder, het is een oefening die ik de komende jaren bewust wil maken. Niet dat ik koopziek ben, ik ben zelfs allergisch aan winkels. Maar mijn zwakke plek is dat ik graag nieuwe dingen heb, ik ben geen recycleur, geen reparateur. Dat ik 2 linkerhanden heb: geen excuus. Dat ik op slechts vijf muisklikken verwijderd ben van gedebiteerd postorder-geluk: geen excuus.

Zo. Tot daar mijn goede voornemens.
Ik heb ook minder goede voornemens.

Minderen is niet milderen. Mildheid bewaar ik voor mijn oude dag. Ik ga dit jaar proberen afleren om woorden in te slikken, ik wil vaker verontwaardigd zijn, ik wil me vaker boos maken. Ik heb de gewoonte om weg te lopen: in discussies over milieu, geloof, gezondheid, mobiliteit,… bewaar ik de goede vrede. Mensen die conflicten uit de weg gaan, zoals ik, noemen dit ‘wederzijds respect’. Gemakkelijk.

Voorbeelden?

  • Als iemand mij vertelt hoe erg het met ons milieu gesteld is, terwijl hij elk jaar 4 keer het vliegtuig neemt op vakantie naar de zon, dan wil ik niet meer zwijgen. Ook: ik wil zelf meer mensen ontmoeten die mij tonen hoe mijn eigen levensstijl in strijd is met mijn overtuiging. En hoe ik dat zou kunnen veranderen.
  • Als iemand mij nog eens antwoordt met om het even welke vertaling van ‘inch allah’, dan wil ik niet meer zwijgen. Je eigen lot of dat van anderen overlaten aan een romanfiguur, vind ik debiel en misdadig.
  • Als ik een afspraak heb met iemand die op minder dan 5 kilometer woont en alweer een half uur te laat komt en alweer het drukke verkeer de schuld geeft, dan wil ik niet meer zwijgen. Als dan het klassieke argument volgt dat hij niet durft fietsen omdat het te gevaarlijk is, dan wil ik niet meer zwijgen. Het gevaar, dat zijn wij.

Zondag nieuwjaarsreceptie van het buurtcomité, ik ben benieuwd :-)
Ik wil deze maand al minstens 1 keer wijlen Patrick De Witte (pdw) aan het woord laten:

Elk dieet dat u iets anders wijsmaakt dan “minder vreten, meer bewegen” is klinkklare onzin.

2 gedachtes over “2014. Minder is Meer. (voornemens)

  1. Ik kan alleen beamen……je staat niet alleen, dat weet je, maar het is hard knokken…ja zeggen is het makkelijkst……

Geef een reactie

