waarom ik vind dat Marc de Bel gelijk heeft

Zweefteven en woordspeling-filosofen, het zijn niet altijd mijn beste vrienden. Maar sinds ik in het gezegende voorjaar van 1998 een werkstuk maakte over methode-onderwijs (en ook heel wat scholen bezocht), ruil ik mijn ongezonde dosis scepsis soms in voor een gezonde dosis interesse.

Dus ook voor de nieuwe Broebels. De meeste speerpunten zouden ook voor klassiek onderwijs belachelijk evident moeten zijn. Daarom pik ik er slechts één aspect uit, dat over huiswerk. Marc de Bel wil in 1e en 2e graad GEEN HUISWERK. En ik vind dat hij overschot van gelijk heeft.

Er zijn heel wat scholen waar kinderen enkel in de voormiddag les hebben, niet toevallig vaak in landen die goed scoren op de PISA-ranking. De namiddag wordt er gevuld met sport of hobby’s of andere (minder leerplangerelateerde) activiteiten. Niet waar ik woon. Mijn kinderen gaan naar een school waar ze zo goed als de hele dag doorbrengen in een klaslokaal. Dus als ze ’s avonds thuiskomen, dan willen ze vooral spelen, “luchten” of zalig nietsdoen. Helaas pindakaas: ze worden 3 op 5 schooldagen beladen met huiswerk. Veel huiswerk, vind ik. Soms 2 verschillende taken per avond. We spreken over 1e en 2e leerjaar.

Het dient nergens toe, het zorgt vooral voor stress in huis. Waarom?
Omdat “het moet”. Op een moment dat er verdorie niets zou mogen moeten, tussen werkdag en bedtijd.

Wij koken elke avond zelf en die avond is sowieso al veel te kort, vooral omdat onze kinderen — en ik veronderstel ook de meeste andere kinderen uit de 1e graad — elke dag om 19u30 in hun bed moeten. (ja, “moeten”, dat wel, wegens anders miserie de dag nadien). Het valt nog mee als we allemaal thuis zijn, maar Nele staat er ’s avonds vaak alleen voor en dan zou het leven een pak aangenamer zijn als de kinderen zich verstoppen in de verkleedkoffer (of elkaar een rammeling geven in de tuin) terwijl Nele rustig kan koken. Nu moet ze én koken én tegelijkertijd een strijd voeren met 2 kinderen die geen goesting hebben om hun huiswerk te maken. (en ze hebben gelijk!)

Schoolmoeheid, ge kunt daar niet vroeg genoeg aan beginnen. Ik weet waarover ik spreek, ik was officieel schoolmoe sinds het 6e leerjaar (basisonderwijs).

Ik ben niet tegen huiswerk, ik vind zelfs dat er heel wat voordelen aan verbonden zijn. Maar dus niet op jonge leeftijd.

Het is een illusie dat je op die jonge leeftijd “zelfstandigheid stimuleert” door huiswerk mee te geven. Het is ook een illusie dat je door huiswerk mee te geven bij jonge kinderen “de leerstof laat inslijpen”.

Het is simpel: ofwel vinden ze het huiswerk “een makkie kakkie” en zien ze er het nut niet van in, ofwel vinden ze het een hele opgave omdat ze de stof (nog) niet begrijpen en dan heeft huiswerk al zeker geen zin, dan kan ik een stevige boom opzetten over het vergroten van de kloof tussen kinderen van geschoolde ouders en kinderen van ongeschoolde ouders.

Ik vind dat Marc de Bel een school moet beginnen in Oostakker-Lourdes, er zijn al 2 inschrijvingen.

9 gedachtes over “waarom ik vind dat Marc de Bel gelijk heeft

  1. Ik ga zo helemaal en compleet akkoord! Ik pleit daar ook al jaren voor, maar helaas blijft dat idee over huiswerk hardnekkig bestaan. Niet alleen bij scholen, maar ook bij heel wat ouders. Een school zonder (of met een minimum aan) huiswerk, dat kan alleen maar een slechte school zijn. En ook het idee dat kinderen voor 90% uit een hoofd bestaan vind ik absurd. Laat kinderen nog kind zijn, alstublieft. Ze moeten al zolang zoveel. Marc De Bel for onderwijsminister wat mij betreft!

    Bij uitbreiding wil ik het bij gelegenheid ook wel eens hebben over die alles verlammende examenperiodes in het middelbaar. Wat mij betreft: afschaffen die handel en overstappen op een systeem van permanente evaluatie in de eerste jaren van het middelbaar onderwijs. Naar het einde toe (3de graad bijvoorbeeld) vind ik dit wel te verdedigen.
    Nu gaat het in de omgekeerde richting: lagere scholen die vanaf het derde leerjaar ‘toetsenperiodes’ geven, analoog met de examenperiodes van het middelbaar, zogezegd om de kinderen hier goed op voor te bereiden. Inderdaad: schoolmoeheid creëren, daar kan je niet vroeg genoeg mee beginnen.

  2. Geen huiswerk en mogen spelen. Niet alleen theorie maar wel genoeg om zelf te kunnen ontdekken. De kans is groot dat wij wel veranderen, en voor je het weet kan je ook in Oostakker broeBELs vinden.

    Mooi stukje trouwens!

  3. Wel Fie, ik ben daarover ook aan het nadenken…heb genoeg van een kind dat een rotdag heeft gehad op school, zich het buitenbeentje van de klas voelt…en een school die dat allemaal niet erg vindt…

  4. Eveneens akkoord! En net zoals Nele moet ik na schooltijd ook vaak te veel naar mijn goesting van kookpot naar huiswerktafel lopen. De motivatie is bij onze twee huiswerkbengels na een ganse dag school ver te zoeken… spelen is het enige wat ze nog op hun programma willen zetten… en eigenlijk hebben ze volkomen gelijk!:-)

  5. Ivan, ik heb mijn drie kinderen naar de steinerschool (in Gent) gestuurd en daar hebben ze hun hele lagere school nooit huiswerk moeten maken of examens afleggen. Je zult het misschien niet geloven, maar ze leven nog. Ze zijn zelfs goed terechtgekomen en sturen nu zelf hun kinderen (één tot nogtoe) naar een steinerschool, ook al kan Steiner zelf hen gestolen worden. Ter informatie: in één van de twee Gentse steinerscholen hebben ze zelfs een openlucht-kleuterklas: weer of geen weer, de voormiddag wordt integraal buiten doorgebracht, de namiddag slapen de kinderen en ’s avonds krijgen de ouders ze gezond en voldaan terug. Raar maar waar.

Geef een reactie

