de hernieuwbare definitie van basismobiliteit

Steve Stevaert zijn definitie van basismobiliteit werd nog eens opgevoerd in De Zevende Dag.

Een andere Steve, Steve D’Hulster, kwam het sp.a-standpunt uitleggen en wil niet afwijken van die basismobiliteit, bijvoorbeeld:

  • Bushalte op minder dan 750 meter van elke woning in Vlaanderen.
  • Gratis bus voor doelgroepen zoals 65-plussers.

Ik voeg sp.a toe aan het lijstje partijen waar ik in mei al zeker niet voor zal stemmen.

Omdat ik vind dat ‘sociale maatregelen’ niet altijd zo sociaal zijn als de socialisten ze willen verkopen. De meeste socialisten zijn vandaag compleet vergeten hoe belangrijk ‘ontvoogding’ voor het socialistische gedachtegoed is. Ontvoogding is zowat het tegengestelde van bepampering, denk ik zo.

Iedereen lijkt het erover eens dat de oplossing voor het mobiliteitsprobleem een kwestie van investering is, er wordt nu gediscussieerd over hoe die investeringen zich verhouden t.o.v. andere investeringen. En dat is goed. Bijvoorbeeld: er gaat 4 keer meer overheidssteun naar bedrijfswagens dan naar De Lijn, gecheckt door de checker.

En natuurlijk moet er geïnvesteerd worden in openbaar vervoer, ook op het platteland. Dus ik ga redelijk ver mee in de analyse van heel wat politici. Maar dat iedereen in Vlaanderen een bushalte moet hebben naast de deur, dat vind ik onbetaalbare bullshit.

Ik zie een degelijke en eenvoudige oplossing, ik denk trouwens dat het een oplossing is die veel politici ook al gevonden hebben maar niet durven uitspreken omdat ze anders niet verkozen worden. Hier komt-ie:

  • Investeer in bussen, investeer in hun frequentie.
  • Investeer in maximum 10 degelijke bushaltes per gemeente.
    (degelijk = overdekte halte + overdekte fietsenstalling)
  • Schaf alle andere bushaltes af.
  • In het slechtste beste geval gaan mensen 2 kilometer (elektrisch) moeten fietsen.
  • Verhuis de fiscale aftrek voor bedrijfswagens naar een maximale fiscale aftrek voor (alle soorten) milieuvriendelijke vervoersmiddelen, i.c. de fiets. (ik ging hier ook ‘de steunzool’ bij vermelden maar dat wordt reeds gesubsidieerd)

Ik kom beroepshalve dagelijks in contact met mensen die er nog niet aan denken om zich een fiets aan te schaffen. Waarom zouden ze? Een (bijna) gratis busabonnement. Ik zou mij als werkzoekende of leefloner beledigd voelen. Maar wie ben ik.

Het zijn mensen die ik elke morgen passeer op het einde van mijn fietsroute, als ze massaal op de tram staan te wachten op 500 meter van hun bestemming, aan het andere uiteinde van de straat. Ik zwaai dan altijd een keer.

Een gedachte over “de hernieuwbare definitie van basismobiliteit

  1. En toch blijf ik denken dat de politicus die tegen de bedrijfswagens ingaat massaal veel stemmen zal krijgen. Samen met doodsbedreigingen natuurlijk.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s