scheppingsverhalen

Scheppingsverhalen, ik ben helemaal verkocht.

Vorige week werd Enoema Elisj verteld in de les, door een verteller die dat speciaal voor ons kwam vertellen.

Ik ben er behoorlijk zeker van dat wie dat verhaal in kleitabletten bijeen heeft gespijkerd, serieus aan de dope heeft gezeten.

Vandaag kregen we één van de Egyptische scheppingsverhalen te horen. Onnavolgbaar gecompliceerd en wacko. Heerlijk!

Maar wat ik opvallend vind, in vergelijking met alle andere scheppingsverhalen, is dat het Hebreeuwse scheppingsverhaal dat wij allemaal kennen (cf. Genesis) onvoorstelbaar kort en fantasieloos en zoutloos is, zeer weinig personages heeft en ook bijzonder weinig sporen van LSD bevat.

Ik ervaar het als kindermishandeling dat wij het in onze schoolloopbaan slechts met Adam en Eva moesten stellen.

Ik wil ze nu echt wel allemaal lezen. Ook die van de Navajo en de Inca en de Maya en de Zulu enzovoort. En ook het Noorse scheppingsverhaal en alle alle andere. Heeft iemand toevallig weet van een goed verzamelboek? Met goed geschreven teksten, dus niet in Wikipedia-modus? En vooral veel smeuïge details? Alstublieft?

2 gedachtes over “scheppingsverhalen

  1. Het volledige van de Grieken heb ik liggen(vertaald, mijn Grieks is niet zo goed sinds ik het 2300 jaar geleden voor het laatst sprak) .

Geef een reactie

