enerzijds links, anderzijds links

Met mijn blogje over basismobiliteit heb ik blijkbaar een bevriende wenkbrauw doen fronsen.

Ik zei dat ik niet voor sp.a zou stemmen.
(eerlijk: dat zou dan de eerste keer zijn)
(maar wie weet wat er de komende 4 maanden nog verandert)

En dan lees ik vandaag Femke Halsema in De Morgen. Rechtsigheid is het laatste waar je Femke Halsema van kan beschuldigen. En toch schrijft ze het volgende:

Linkse mensen reduceren problemen in de wereld graag tot ‘het systeem’ waar mensen slachtoffer van zijn. Maar als we niet ook ons eigen gedrag aan kritisch onderzoek leren onderwerpen, en het consumentendeel van onze hersenen leren beteugelen, komen we de crisis nooit te boven.

Hear! Hear!

Wat is links? Ik ben zonder enige twijfel linkser dan rechts en toch stoor ik me het meest aan linkse partijen. Het moet een soort van liefde zijn.

Ik erger me zelfs aan het simpele feit dat Groen überhaupt een linkse partij is en daardoor alle milieubewuste kiezers automatisch klem rijdt in een linkse hoek, dus ook voor andere (sociale) thema’s.

En wat ik wilde duidelijk maken in dat stukje over basismobiliteit, dat heeft in mijn opinie niets te maken met links of rechts. Als sp.a de partij bij uitstek is die alle mensen wil helpen, dan verschillen we alleen in de manier waarop. In dat kader zag ik gisteren een mooie quote passeren:

“Help done well, strengthens.
Help done poorly, weakens.”

Je maakt mensen niet mobiel door een bushalte te bouwen in elke straat. Integendeel, zo maak je mensen afhankelijk van een systeem. Het is niet meteen mijn idee van mensen helpen.

Het vaakst gebruikte bushalte-argument van sp.a is “het sociale isolement bij ouderen”. Yeah right. Dus in landen waar mensen niet meteen in de buurt van een bushalte wonen, zou het sociale isolement groter zijn?

Zet uw vinger blindelings in de index van uw atlas, schrijf de naam van het land op, onderzoek vervolgens hoe dicht mensen bij een bushalte wonen en ga na of oudere mensen in dat land meer sociaal geïsoleerd zijn dan in Vlaanderen. Nee? Oké, zoek nu een andere oorzaak. (je hebt de keuze: materialisme, egoïsme, narcisme, racisme, prestatiedruk, you name it)

Een gedachte over “enerzijds links, anderzijds links

Geef een reactie

