Liefste Leo, gij ziet mij niet graag.

Leo, liefste Leo.

Ik ken u eigenlijk als Vlaamse Vervoersmaatschappij “De Lijn” maar ik noem u liever “De Leo”. Niet omdat ge komt als ik roep. Ook niet omdat ge de koning van de jungle zijt — you wish! Maar wel om de alliteratie. Het is poëzieweek, Leo.

Leo, ik val met de deur in huis: gij ziet mij niet graag.

Ik fiets elke dag over het Neuseplein, dat is het allerschoonste plein van Gent-noordnoordoost. Zeker sinds gij dat knooppunt in het jaar 2012 opnieuw hebt opengebroken om er een nieuwe trambedding te leggen. Eerlijk, Leo, ik neem nooit de tram, ik kan fietsen. Maar toch: ik mag er graag langs fietsen, ik ben geen watje.

neuseplein sassekaai sv

Omdat ik u liever privé spreek — en niet publiek, zoals dit schrijven — heb ik u in november 2013 proberen bereiken via het speciale Meldpunt. Want ik had iets te melden: ik heb alleen al vorig jaar 2 fietsbanden kapot gereden omdat uw nieuwe tramsporen het fietspad op het Neuseplein heeltegans naar de filistijnen hebben gespoord. Niet alleen op het Neuseplein trouwens, maar soit.

neuseplein sassekaai

Het meldpunt heeft mij heel snel geantwoord. (20-11-2013)

meldpunt fietspaden

Nadien heeft de wegbeheerder mij geantwoord. (9-12-2013)

meldpunt fietspaden wegbeheerder

Ik blij! Mijn brief was bij u terechtgekomen! (en toen zag ik u nog graag)
Maar Leo, we zijn 2 maand verder. Er is niets veranderd. Waar zijt gij?!
Een geluk dat ik al een hernia heb, of ik zou er nog één krijgen.

Ik heb u gesproken. Op Twitter, weet ge ’t nog?
(ik had een artikel gedeeld over de functie van overheidsbedrijven op Twitter)

Gij vindt uzelf heel wat, Leo. Ik volg in Gent een tiental mobiliteitsdossiers en het is frappant hoe gij daar telkens op dezelfde machiavellistische manier de boel blokkeert. Niet om mensen te helpen, laat dat duidelijk zijn.

Een voorbeeld, zegt ge? Fietsers die op een bepaalde verkeersader (de poort naar Kortrijk) op uw vraag beboet worden als ze durven eh… fietsen. Omdat uw trams geen geduld hebben. Niet goed te praten, Leo, op geen enkele manier.

Elke keer dat ik u vertel over het STOP-principe (waarbij stappers en trappers de voorrang moeten krijgen op openbaar vervoer en personenwagens), dan begint ge mij uit te lachen in mijn gezicht. Elke keer als gij uw veto stelt tegen de aanleg van een (verhoogd) fietspad, omdat het bijvoorbeeld de actieradius van de bussen zou verstoren. Of elke keer als ik te voet de Korenmarkt wil oversteken, dan jaagt ge mij de stuipen op het lijf met uw luid geklingel. De statistieken zeggen: 1 tram per minuut.

En stoppen? Leo? Gij? nooit!
Hoe meer zakgeld ge krijgt, hoe arroganter ge wordt.

Ik zal ter zake komen: ik zie u niet meer graag.

We zijn uit elkaar gegroeid, Leo.
We hebben het geprobeerd, het gaat niet. Laat ons scheiden.

Elk onze eigen bedding, elk onze eigen maîtresse.

Elk evenveel zakgeld.

3 gedachtes over “Liefste Leo, gij ziet mij niet graag.

  1. hetzelfde : Brusselsesteenweg (Vlaamsekaai/keizerspoort)…. als je die moet kruisen, en je moet dat aan snelheid doen anders is het alweer rood halverwege je kruising, dan rij je gegarandeerd lek…. zou ik mijn fietsherstelkosten kunnen verhalen op Leo?

  2. Heel het traject van tram 4 in Ledeberg liggen naast de sporen putten en diepe scheuren. Meermaals gemeld en telkens een brave bevestiging gekregen … geen actie echter.

Geef een reactie

