ik stem niet voor politici die in mijn plaats geen beslissingen durven te nemen

En God sprak. En Hij zeide:

Zes dagen zult gij arbeiden en al uw werk doen.
Maar op De Zevende Dag zult gij sloefen smijten naar uwe lichtbak.

De inhoud van het debat is irrelevant geworden. Alles is campagne. Dus als er bijvoorbeeld gediscussieerd wordt over een zeer doordacht en beproefd systeem om files op te lossen, dan staan de argumenten alleen in het teken van zieltjeswinnerij voor de verkiezingen.

Ook bij sp.a, die speciaal voor de gelegenheid zelfs ging grabbelen in de slogantrommel van het Vlaams Blok:

Je zit gewoon in de portefeuille van de mensen,
terwijl ze wellicht nog altijd in de file staan.
(Bart Van Malderen, Vlaams fractieleider sp.a)

Laat deze woorden uit de mond van Anke Van dermeersch (VB) komen en het is “platvloers populisme zonder enige kennis van zaken”. En dat is het natuurlijk ook.

Sp.a wil dat het over “de mensen” gaat, dus gaan ze vanaf nu om het even welke doelgroep proberen doen samenvallen met “de mensen”, ook de automobilist die zich tijdens de spits vastrijdt op de Brusselse Ring. (terwijl de échte sp.a-kiezer zich al jaren zit op te winden in de lijnbus die daar ook ergens in dezelfde file vast zit). File is een basisrecht. Iedereen gelijk voor de wet! De sp.a heeft dus gelijk.

Minister van Mobiliteit, Hilde “er is nog niks beslist” Crevits, wilde vooral duidelijk stellen dat er eh… nog niks beslist is. Het zal natuurlijk nog jáááren onderzoek en gepalaver duren. En tegen die tijd zijn het opnieuw verkiezingen en zijn we terug bij af. Maar voor “de mensen” (aka “de kiezer die altijd gelijk heeft”) houdt het precies wel steek wat ze beweren: “er moet eerst een alternatief komen”.

Nonsens.

Ik citeer mobiliteitsdeskundige Kris Peeters — niet te verwarren met onze Vlaamse Minister van Aandachtshoererij en Haarnetjes en Aanverwanten maar dus de andere Kris Peeters, auteur van het zeer aan te bevelen boek ‘De file voorbij’:

In een land waar meer dan de helft van de ochtendfile uit gesubsidieerd vervoer bestaat, onder de vorm van salariswagens, is dat* inderdaad shockerend (*dat mensen zouden moeten betalen om te gaan werken). Toch voor die ene helft. Die andere helft betaalt al jaren z’n verplaatsingen zelf. En die van de anderen erbij, via de algemene belastingen. Net zoals al die mensen die ‘s ochtends niet de file zijn trouwens. Die betalen ook mee voor geluidsschermen, nieuw asfalt, snelwegverlichting, nieuwe bruggen, restauratie van monumenten en de gevolgen van het fijn stof. Om maar die te noemen.

En nu zijn we er. Fijn stof.
Vandaag in de krant:

Ook de Brusselse luchtkwaliteit zou er flink op vooruitgaan. Als de kilometerheffing er komt, zal de hoeveelheid CO2 en zwaveldioxide in de lucht met 9,2 procent dalen. Een vergelijkbare daling is er voor fijn stof (9%) en NOx (8,9%), die vooral worden uitgestoot door dieselwagens.
(lees het hele artikel)

In de mobiliteitsdebatten gaat het altijd over centen: “de automobilist is ‘de melkkoe’ van Vlaanderen” is de passe-partout-metafoor van het VB. Ik melkkoe, gij melkkoe, iedereen melkkoe, wacht gewoon uw debat af. De impact op milieu en volksgezondheid wordt meestal slechts terzijde aangehaald, als het al aan bod komt.

Maar het zou natuurlijk andersom moeten zijn, alsof Milieu en Volksgezondheid niet altijd op de eerste plaats zou moeten komen, ik begrijp dat niet. Vroeger begreep ik dat ook al niet, toen dacht ik dat het aan mij lag. Nu begint het mij te dagen dat het misschien niet aan mij ligt, dat wij gewoon heel erg kortzichtige politici hebben die na de verkiezingen al beginnen nadenken over hoe ze de volgende verkiezingen gaan overleven. Hoe ze vooral niemand mogen pijn doen.

Niet dat ik beoefenaar van het sado-masochisme ben… maar toch, ik vraag niet liever: doe mij pijn, ik smeek het u.

Ik stem voor u, speciaal voor u.
Ik geef u het mandaat om in mijn plaats beslissingen te nemen.
Maar u vertikt het.

Geef een reactie

