Gent, Muidepoort

De Muidepoort is opgenomen in een overzicht van de meest urgente missing links.

Met missing link wordt doorgaans bedoeld: een (stuk) straat op een belangrijke fiets-as, waarvoor geen alternatieve parallelweg bestaat en waar eigenlijk niet kan gefietst worden zonder uw leven te riskeren. Eén missing link is voldoende om een heel traject, in casu de Gentse Noord-Zuid-as, van de kaart te vegen.

Enfin, oordeel zelf:

.
Ik wou schrijven: “Moet hier eerst iemand doodgaan misschien?”
Maar zelfs die fase zijn we al lang gepasseerd.

Een geluk dat het de goede kant opgaat met de Gentse verkeersveiligheid.

En een geluk dat de Muidepoort na al die jaren nu in een overzicht is gesukkeld, ik voel me al een stuk veiliger.

15 gedachtes over “Gent, Muidepoort

  1. De gaten waar jij je nog tussen durft wagen, pff. Er is een serieuze fietsvaardigheid vereist om tout court recht te blijven. En dan hebben we het nog niet gehad over de veiligheid…

  2. dat is dus de reden dat ik echt niet durf met de fiets naar het werk… ik moet ook zo’n punt passeren (as ryhovelaan/wondelgemstraat) of via Palinghuizen/gebr desmetstraat… pick your choice… ik weet niet waar ik het vlugst van mijn sokken zou gereden worden.. Tussen ons huis, de school en mijn werk (rabot) ligt welgeteld 100 meter deftig fietspad en is het gewoon ronduit gevaarlijk.. Wat jij doet zo overal tussen slalommen dat zou ik dus noooit durven :-), je moet toch over een behoorlijke rijvaardigheid beschikken om dat te kunnen. Enfin, mijn oplossing is thuiswerken zoveel mogelijk voor de moment, enkel met de auto naar het werk als ik op verplaatsing moet ergens..

  3. Als je elke dag fietst, kom je wel aan dergelijke rijvaardigheid :) Wel een grote fout om (ongeveer 40 sec in het filmpje) die vrachtwagen zo voorbij te steken. Ik rij zelf ook soms met de vrachtwagen, en op het punt dat jij tussen hem en die auto kruipt juist als je er voorbij bent kan die jou niet meer zien. Levensgevaarlijk van jezelf!!

    Aan de ene kant ben ik akkoord dat het niet veilig is, maar er is ook niet overal plaats om een fietspad te leggen.

    1. Als die vrachtwagen geen kant uit kan, wegens in de file, dan is het gevaar gering. Maar dat ik gevaarlijke dingen doe: dat klopt, dit filmpje is slechts een atypisch fragmentje van 2′. Mijn rit duurt 20′ en ik kom dagelijks veel gevaarlijkere situaties en bijna-ongevallen tegen. Verkeersagressie: elke dag.

      Het is natuurlijk een principe: ik ga met de fiets nooit halt houden omdat er file staat. Door te fietsen, bewijs ik de automobilist een dienst want daardoor is de file korter, dus ook nog eens stilstaan: no way. (ik steek ook auto’s en camions links voorbij, ja, dat is natuurlijk een overtreding)

      Maar dat er niet overal plaats is voor een fietspad: dat mag alleen kloppen voor een woonerf of een zone 30, dan is een fietspad in sommige gevallen niet nodig. Voor alle andere straten is het simpel: is er geen plaats voor fietsers dan moet elke vorm van autoverkeer in die straat verboden worden. Een kwestie van prioriteiten.

      Maar natuurlijk is er wel (bijna) overal plaats voor een fietspad. In dit geval, de Muidepoort, staan auto’s aan weerszijden geparkeerd en mogen auto’s in 2 richtingen rijden, dat zijn dus in totaal 4 brede autostroken voor een gewone straat in een extreem drukbevolkte stadswijk. Dus wat is de definitie van “geen plaats”? Het is het soort mobiliteitsdefaitisme waar ook de politiek aan lijdt, ik word daar woedend van. (en dat is de reden waarom ik weiger om met de fiets in de file te staan)

  4. Dank je Ivan, voor het filmpje. Dit is ook mijn dagelijks traject. Elke dag heb ook ik zin om de hallucinante situatie te filmen. Op de Muidebrug is het dikwijls fietsbellen voor de voetgangers ook die en masse op het fietspad lopen op weg naar/van de tramhalte en op de voormuide staat er heel vaak een camionnette te leveren. ’s avonds bij het terugkeren is het in de muidepoort geen haar beter. Als ik Watteeuw nu hoor spreken voer fietssugestiestorken dan word ik daar misselijk van,dat zet geen zoden aan de dijk en geeft een bijzonder ‘vals’ veiligheidsgevoel. Misschien dat de politici zich beter voelen in de waan dat ze iets gedaan zouden hebben. Een echt ‘verhoogd’ fietspad lijkt mij de enige oplossing… Wanneer kwam die Handelsdokbrug er om het verkeer op de voormuide/muidepoort te ontlasten?

  5. Dat is ook mijn dagelijks traject en het is daar elke dag verschrikkelijk.

    Ik word echt lastig van het “gent fietsstad” geroep, en “STOP principe” gezever van Watteeuw en co. Wees op zijn minst eerlijk, auto’s en parkeerplaatsen zijn belangrijker dan fietsers voor het stadsbestuur, durf dat dan ook zeggen.

    Eikels

  6. Je mist op het einde nog het traditionele sluitstuk van dit parcours: een auto die zonder te kijken rechts afslaat waardoor je als fietser nog eens de remmen mag dichtknijpen. Ik rij hier ook elke dag, ik ben er als ervaren en overtuigd fietser niet op mijn gemak en zou er met mijn kinderen ook niet durven rijden.

  7. Je maakt naast je tamelijk roekeloos fietsgedrag wel de éné verkeersovertreding na de andere : als fietser ben je wel degelijk bestuurder en ben je verplicht om rijdend verkeer links in te halen ! Enkel stilstaand verkeer mag je rechts inhalen…
    Voor de rest heb je gelijk natuurlijk : vergeleken bij dit is mijn woon-werkverkeer superveilig, en ik vloek nochtans elke dag.

    1. In file mag je rechts inhalen als bestuurder. Of wat te doen op de autosnelweg? Ik zie in dit opzicht geen overtreding van de fietser. En al helemaal niet omdat het een fietssuggestiestrook is. In de file met je auto op een fietssuggestiestrook gaan staan is denk ik wel een overtreding, want daar mogen auto’s in principe niet op rijden (wel op uitwijken), en al helemaal niet op stilstaan/ stationeren/ parkeren/ …

      1. Er zijn geen suggestiestroken op de Muide. Maar inderdaad, volgens de wegcode zijn alle regels met betrekking tot “inhalen” uitsluitend geldig voor “voertuigen in beweging”. En dan wordt het tricky want een file is eigenlijk altijd een beetje in beweging.
        Niet dat ik er van wakker lig… fietspendelen zonder overtredingen is onmogelijk, tenzij je even traag wil pendelen als een auto in de stad.
        In mijn concreet geval zou dat ronduit belachelijk zijn: ik woon in Oostakker-Lourdes en mijn werk is aan het Rabot, dat traject is 6 kilometer waarvan 5 kilometer file tijdens de spits. Gesteld dat ik de file niet rechts zou mogen inhalen, dan kan ik beter te voet naar mijn werk gaan :)

Geef een reactie

