de koers

Het was 3 jaar geleden dat ik nog eens naar Gent-Gent was gaan kijken.

In 2011 …

Omloop Het Nieuwsblad

… en in 2010 …

Gent-Gent, Omloop Het Volk

… kreeg ik Lena nog mee.

Vandaag had ze niet veel goesting.
En aan Zita moet ik dat zelfs niet vragen. Zita vindt — bij wijze van statement of zo — alles stom wat ik leuk vind.

Maar de koers. Noem mij een willekeurige uitwas van Vlaamsch Volksvermaak en ik haal er mijn neus voor op. Eurosong / Komen Eten / kortingsbonnen / solden / verbouwen / naar de zee rijden / in de file staan / … you name it.

Behalve dan DE KOERS, ik kan daar helemaal in opgaan.

Deze morgen zag ik mensen met pretoogjes. Gewoon, omdat het de eerste koers van het jaar is, ik begrijp dat. De geur van geschoren koerskuiten, het gezang van derailleurs. De papa die “Kijk daar! Tom Boonen!” naar zijn zoontje roept, terwijl hij wijst naar Guillaume Van Keirsbulck.

Heerlijke sfeer, altijd. Nog nooit zag ik de ene supporter een gebaar maken naar de andere supporter. Er is een ongeschreven code bij mensen die naar de koers komen kijken, dat ze nooit boos mogen worden als iemand bier over hun jas morst.

Ik heb vandaag ook mezelf gezien, aan de andere kant van de nadars.

handtekeningen jagen

Radio Nostalgie.

Toen ik thuiskwam ben ik gelijk zot beginnen zoeken in mijn foto-albums van vroeger. Ik vond deze foto van mijn neef en ik, samen met Eddy Planckaert. (1981)

Eddy Planckaert en ik

The times …

7 gedachtes over “de koers

  1. Toen ik deze middag de helikopter hoorde dacht ik…. ah de lente is daar!
    eerste koers = lente
    en dan komen de tractoren buiten

  2. heerlijk, onze kleuter liep “odania” te zingen, toen mijn man over de koers vertelde. Allé zei dat ik de hele middag niet te veel moest verwachten

  3. haha doet me denken aan den tijd dat mijn pa me meenam naar de Koers in ons Dorp (nog steeds aankomst in Driedaagse van west-Vlaanderen en dergelijke) en hij zij: kijk dat is Erik Vanderaerden en daar is en daar en kijk dat is iemand uit Italië! en ik: wow! mag ik een droge haring?

Geef een reactie

