En hoe zou het nog met de Bataviabrug zijn?

Ach, waar is de tijd dat hier bijna wekelijks iets over de Bataviabrug verscheen.

Ik hou van die brug. En om die reden werd ik 4 jaar geleden geïnterviewd voor het Gentse Stadsmagazine, editie april 2010. (ik ging hier een link plaatsen naar de pdf-versie van dat interview, helaas gaat het online archief maar terug tot januari 2011) (tot zover mijn 5 minuten eeuwige roem)

Ik heb spijt van dat interview. Ook al ben ik supporter van Stad Gent, ik heb me voor dat Stadsmagazine laten misbruiken voor een goednieuws-show, zeker als je dat vandaag zou herlezen.

In juni 2012 werd de brug opgeleverd. Ik heb ze nog 1 maand gebruikt voor woon-werk-verkeer, nadien is onze fabriek verhuisd naar het Rabot en ligt ze buiten mijn route. Ik zou de brug nog kunnen gebruiken om gewoon naar de stad te fietsen.

Zou.

Deze magnifieke fietsbrug is de facto onbruikbaar voor fietsers.
Waarom? Kijkt u even mee:


.
Ik heb een code voor dit weblog: ik ga niet beginnen zagen als ik niet eerst een aantal reguliere stappen heb ondernomen. Reeds in 2012 kreeg ik het weinig verlossende antwoord dat er zowel aan de Ham als aan de Doornzelestraat geen fietsoversteek zal komen, staduitwaarts. Zo’n oversteek zou immers te dicht bij een andere oversteek en/of verkeerslichten liggen en dat mag niet.

Maar dat de Doornzelestraat het verlengde van de brug is, een verbindingsweg voor uitgaand fietsverkeer, dat die straat uitkomt op een gevaarlijke bocht van de stadsring, is blijkbaar geen argument. Want in elk antwoord kwamen de woorden “Handelsdokbrug” of “Verapazbrug” naar boven. Vrij vertaald: “Wachten op Godot”.

Die Handelsdokbrug / Verapazbrug had er al 20 jaar moeten zijn. Maar ook volgend jaar en de jaren daarna zal de stadsring nog samenvallen met Dok Noord en Dok Zuid. En dus niet verkeersluw zijn. En dus niet zomaar over te steken zonder gevaar. Dan zwijg ik nog over fietsende kinderen.

Of het wegdek van de Koopvaardijlaan. Dat ligt er al zolang ik me kan herinneren abominabel bij. De oude treinsporen moeten bijvoorbeeld uitgebroken worden. Wedden dat het iets te maken heeft met bevoegdheden. Of Zwarte Piet.

2 gedachtes over “En hoe zou het nog met de Bataviabrug zijn?

    1. Oei, ik lees je vraag nu pas. Eh… die brug heeft daar altijd gelegen hoor. Maar ze is eigenlijk alleen handig voor mensen die hun auto gratis aan de overkant van de ring gaan parkeren. Want voor fietsers is de brug niet echt toegankelijk, toch niet op een veilige en/of comfortabele manier.

Geef een reactie

