ik begrijp dat u het lastig vindt als ik niet in uw schuifke pas

Het was weer de moeite.

Door omstandigheden kwam ik de laatste tijd iets vaker dan gewenst in contact met mensen die me niet kennen. Opnieuw bleek ik allergisch aan de stempel-inkt die sommigen gebruiken. Opnieuw zullen sommigen dat geweten hebben, ik word niet graag gecategoriseerd. En als blijkt dat ik al helemaal niet in uw schuifke pas, dan word ik boos.

Sorry, ik begrijp het wel. Het is onze manier om de wereld te vatten. We taxeren de omgeving, we tellen ons kapot, we benoemen alle kleuren tot we zwart-wit zien.

Ik moet een voorbeeld geven. Of twee.

  • Wij rijden met een bakfiets. En verder? Wij rijden met een bakfiets.
    Besluit: wij haten alle mensen die met een auto rijden, q.e.d.
    Voor sommigen liggen wij voor eeuwig en altijd in de schuif “Autohaters”.
    (ter verduidelijking: dat zijn wij niet)
  • Op zondag, als de kinderen naar de Chiro zijn, durf ik mijn jeans al eens inruilen voor een fietsbroek. In plaats van mijn dagelijkse stadfiets met stuurbak en kinderzitje, rij ik dan met een iets duurder (aluminium) fiets. Minder ballast, geen trui, geen jas. Wel een wielertruitje met handige rugzakjes (voor een ‘gelleke’ en een müsli-reep). Het is een sport als een ander.
    Besluit: ik ben een “wielertoerist die continu werkt aan zijn persoonlijk traject- en werelduurrecord, (..) Omgeven door motorische analfabeten, volledig gespeend van stuurmanskunsten.” Althans, zo beweert de doorgaans ruimdenkende columnist Guido, die ik overigens waardeer, in mijn al even doorgaans ruimdenkende krant. (toevallig ook die krant die vindt dat jongeren met een jeansbroek op een koersfiets allemaal urban hipsters zijn, terwijl de iets oudere jongeren zonder jeans op een koersfiets allemaal pillenslikkers en macho’s zijn)

Maar Guido vond het plaatje nog niet duidelijk genoeg:

Is het echt nodig om met je flitsende, dure carbonmonster, volledig in foeilelijke lycra- en spandex schreeuwkleuren, vloekend, schreeuwend (een bel hebt u immers niet, om gewichtsredenen) onrust en terreur te zaaien?

Ik hoor het hem zeggen: “Ja-Nee, gij niet natuurlijk!”
Want ik heb een fietsbel en ik rijd niet op carbon of pillen. (toegegeven, soms doe ik cola in mijn bidons, échte cola)

Columns zijn er niet voor nuance, dat weet ik wel. En, Guido, het is natuurlijk niet persoonlijk bedoeld van u. Maar ik zou u graag uitleggen waarom ik het u desalniettemin toch een beetje kwalijk neem.

Uw discours is namelijk een gevaarlijk discours. Omdat het in de krant verschijnt, dat ook. Zo’n krant heeft iets meer toehoorders dan de drie mannen en de paardenkop aan de toog van het café.

Uw discours zorgt ervoor dat mensen nog bevestigd worden in hun vooroordelen, in hun haat. Het wakkert die haat aan. Het is een haat tegen mensen omdat ze in “foeilelijke” kleren op een snelle fiets rijden. Niet om wie ze zijn of wat ze denken.

Slechts één stap verwijderd van het Antwerpse VB-credo “Ja mor pastoep, d’r zitten d’r ook goei tussen madam!”

Guido, u bent de eerste die moord en brand zou schreeuwen als iemand een column zou schrijven waarin een groep mensen gedemoniseerd zou worden om hun uiterlijk. Want niet iedereen is in staat om het onderscheid te maken tussen de realiteit en de veralgemening in een column, zelfs niet de gemiddelde krantenlezer.

In het Nederlandse Almere werd deze week een huis volledig beklad met weinig aan de verbeelding overlatende graffiti-leuzen zoals “Oprotten!” en de bijhorende hindoeïstische gelukssymbolen.
Reden? De familie lag bij iemand in het schuifke “Marokkanen”. Heel Nederland maakt nu terecht de link naar het ‘Meer-of-Minder-Marokkanen-discours’ van Geert Wilders. De verontwaardiging is (terecht) erg groot.

In Kluisbergen werd onlangs dwars over een mountainbike-parcours een ijzeren draad gespannen op keelhoogte. [artikel in DS]
Reden? De fietsers lagen bij iemand in het schuifke “Wielerterroristen”. De verontwaardiging is eh… onbestaande. Als dat maar goed afloopt.

Geef een reactie

