mobiliteitsplan Gent

Toe dan, nog eentje om het af te leren.
(daarna wil ik een tijd afkicken van bloggen over verkeer)

Maar! Het nieuwe mobiliteitsplan!

Eerste bedenking: verbazend hoe weinig mensen het mobiliteitsplan volledig afschieten. (al moet ik toegeven: ik heb geen Facebook)

Twee dagen na de bekendmaking is het bij iedereen ongeveer duidelijk wat het ‘lobbenplan’ betekent in praktijk. Zaterdag heb ik het originele document van 234 bladzijden gelezen, de ene alinea al aandachtiger dan de andere.

(geen tijd om alles te lezen? Het plan wordt samengevat in deze powerpoint)

Een aantal bedenkingen heb ik dan proberen samenvatten op Twitter.
140 tekens, geen plaats voor nuance. Dus hier een beetje uitleg bij het gekwetter.

Dit plan is een stap in de goede richting, ik ben blij over bijna alles wat er in staat. (maar ook een beetje teleurgesteld in wat er niet in staat)

Overal zone 30 binnen de stadsring. Uiteraard. Elke verkeersdeskundige zwaait met rapporten waarin staat dat snelheidsmatiging een causaal positief effect heeft op verkeersveiligheid. Maar een zone 30 valt of staat met de pakkans, dat is het zwakke punt van deze maatregel. Dus die agenten die nu worden ingezet om de fietsers te beboeten omdat ze door de Kortrijksepoortstraat fietsen, kunnen dan meteen ingezet worden om de nieuwe zone 30 te controleren. Win-Win.

Het was niet mijn bedoeling om het mobiliteitsplan te lezen in functie van mijn eigen mobiliteit. Maar nu ik erover nadenk… Deze maatregel, het ‘lobbenplan’, is fantastisch nieuws voor mijn fietsroute naar mijn lessen in de Henleykaai. Oversteken aan Recolettenbrug en Verlorenkost is nu een levensgevaarlijke onderneming omwille van het sluipverkeer. Dat sluipverkeer zal in de toekomst niet meer mogelijk zijn, die plaatsen zijn ofwel niet meer toegankelijk (Recolettenbrug) of worden ‘geknipt’ (Verlorenkost).

Gent wordt 'verknipt' in 7 sectoren. Je kan via de ring in elk van de 7 sectoren maar het wordt onmogelijk om door de binnenstad te rijden van het ene stadsdeel naar het andere, zonder de ring te gebruiken.
Gent wordt ‘verknipt’ in 7 sectoren. Je kan via de ring in elk van de 7 sectoren maar het wordt onmogelijk om door de binnenstad te rijden van het ene stadsdeel naar het andere, zonder de ring te gebruiken.

Eerst: mijn woonbuurt, Oostakker-Lourdes, is onmiddellijk ingesloten door een aantal drukke autowegen: N424 (Kennedylaan) + N70 + R4. Mijn huis betekent voor fijnstof, wat de Kaäba voor moslims betekent: het draait er maar rond, zonder precies te weten waarom. (en ik zwijg bewust over de driehoek E34 + E17 + E40 want dat is rond groot Gent, da’s voor iedereen hetzelfde)

Dus ik ben oprecht heel blij met dit stukje uit het mobiliteitsplan:

snelheidsverlaging

Maar wat het gedeelte over de woonwijken in de rand betreft: waarom zo vaag? Waarom niet nu meteen voluit de kaart trekken van het 30-50-70-principe dat vorig jaar door de Fietsersbond gelanceerd werd? Het zou mensenlevens redden, daar ben ik zeker van. Het zou kinderen en ouders de moed geven om ook in de Gentse rand te durven fietsen.

Voor alle duidelijkheid: onderstaande afbeelding staat *niet* in het mobiliteitsplan.

Het 30-50-70-principe (Fietsersbond)
Het 30-50-70-principe (Fietsersbond)

Wijzelf brengen steeds vaker de kinderen te voet naar school omdat de snelheid van auto’s in de Groenstraat (9041) tot levensgevaarlijke situaties leidt. Als dit mobiliteitsplan wordt verkocht als ‘moedig’, dan begrijp ik echt niet waarom het 30-50-70-principe niet onmiddellijk kan toegepast worden.

Er komt een vrachtroutenetwerk. (meer info in mobiliteitsplan, bladzijden 151 tot 165)
Dit hoofdstuk is heel doordacht en gedetailleerd. Heel technisch ook. Goed!

Ik zie 2 problemen:

  1. Wat is het nut van een route als de vrachtwagenchauffeur zijn goesting doet? Daar is wellicht al over nagedacht maar ik vind het niet onmiddellijk terug. Of ik begrijp het niet goed.
  2. De Handelsdokbrug Verapazbrug — ja, die naam werd veranderd omdat elke brug die er na 20 jaar wachten nog steeds niet ligt, automatisch van naam moet veranderen. (benieuwd wat de volgende naam wordt) Nee, ik bedoel: een plan koppelen aan een brug die er in de ambtstermijn van dit stadsbestuur al zeker niet zal liggen, dat vloekt een beetje. Vind ik.

Ondertussen blijven fietsers onbeschermd tussen de zware vrachtwagens rijden in de Muide, zonder fietspaden.

Oké. Da’s een beetje stout. Natuurlijk vind ik screening van schoolomgeving een goed idee, wie kan daar nu tegen zijn. Dus ik ben heel content met dit stukje uit het mobiliteitsplan:

woonschoolfietsverkeer

Maar ik vind het ook een beetje zever. Want het grootste gevaar aan de schoolpoort is natuurlijk te wijten aan de ouders die te lui zijn om uit hun auto te stappen en 200 meter te wandelen met hun kind. Ik zie taferelen in de Sint-Jozefstraat (9041) waar tientallen ouders zich op straat parkeren en daardoor de situatie onleefbaar maken voor zwakke weggebruikers. De school doet niks, dus zit er niks anders op dan de politie in te schakelen. Doe dat. (dat zou pas kindvriendelijk zijn)

En dat is meteen mijn grootste kritiek op dit mobiliteitsplan: er wordt niet duidelijk genoeg de link gelegd tussen nieuwe regels en de controle ervan. Hoe kan ik die screening van schoolomgeving ernstig nemen als de bestaande wegcode zelfs niet gerespecteerd wordt? In die 10 jaar dat ik in Oostakker woon, heb ik nog nooit één politie-agent gespot in de buurt van de school van mijn kinderen. Er is nochtans niet veel nodig: ga een aantal dagen tussen 8u en 8u30 in de Sint-Jozefstraat / Groenstraat staan en beboet elke weggebruiker die in de fout gaat. (zoals dat ook met fietsers gebeurt, tegenwoordig) Herhaal deze actie een aantal keren per jaar >> ziedaar: verkeersveiligheid. Zonder mobiliteitsplan.

Lobbenplan of geen lobbenplan, Watteeuw zegt dat alle centrumparkings vlot bereikbaar zullen blijven. Dus blijf je het autoverkeer aanzuigen tot in het hart van Gent >> Vrijdagmarkt, Reep, Ramen, Sint-Michielsstraat, Kouter,…

Spijtig.

Dat ik het een uitstekend mobiliteitsplan vind, kan ik o.a. afleiden uit het feit dat ik bij slechts één van alle 234 bladzijden luidop “What. The. Fuck?!” heb geroepen. Hier:

taxi

Ik begrijp dat niet.

Zoals ik ook al niet begreep waarom de stad op de voorbije autoloze zondag de toestemming gaf aan taxi’s om over de Korenmarkt te rijden:

21 september 2014. Autoloze zondag in Gent.
21 september 2014. Autoloze zondag in Gent.

Hoe kan je nu een mobiliteitsplan uitwerken en tegelijkertijd beweren dat je het taxinetwerk “verder wil uitbouwen” als een “volwaardige aanvulling op openbaar vervoer”? Oké, taxi’s zullen er altijd zijn. Maar een mobiliteitsplan van een stadsbestuur kan ik persoonlijk echt niet rijmen met een commerciële taxidienst.

De taxi-standplaats aan de Sint-Michielshelling — een rij van taxi’s met permanent draaiende motor, aan de ingang van de fietsenstalling — is een foute beslissing geweest van het vorige stadsbestuur. Zorg voor een standplaats aan de rand van het voetgangersgebied en aan de treinstations, niet in het hart van het voetgangersgebied.

Ook al ben ik zelf geen gebruiker van bus of tram, en ook al wordt het wegdek in het centrum kapot gereden door veel te lompe bussen en ook al is de helft van de Gentse straten een hel voor fietsers, door het kluwen van tramsporen… toch vind ik dat er een degelijk uitgebouwd openbaar vervoer moet zijn in de stad.

Ik betaal dus met veel plezier mijn belastingen voor De Lijn, ook al heeft De Lijn formeel geantwoord dat mijn fietsveiligheid aan hun blote reet kan roesten.

Maar dit plan is toch echt een gemiste kans om die tram weg te halen van de Korenmarkt? Wat ben je met een voetgangersgebied als je voortdurend opzij moet springen voor een opdringerige tram?

Opdringerig? Wen er maar aan, als fietser.
Want het zal nog erger worden. In het mobiliteitsplan:

snelheid

Bovenstaande tabel is trouwens de reden waarom fietsers niet staduitwaarts door de Kortrijksepoortstraat mogen fietsen. En meteen het bewijs dat het STOP-principe in Gent zelfs na dit mobiliteitsplan redelijk hol zal blijven klinken.

Maar anders: ik ben pro!

Geef een reactie

