de essentie van politiek

De Vlaamse Regering heeft beslist om geen ministerpost te spenderen aan milieu- / klimaatbeleid. (wel aan ‘Dierenwelzijn’, bijvoorbeeld) (en niet dat ik een probleem zou hebben met dierenwelzijn, integendeel, maar je kan je wel de vraag stellen hoe het welzijn van dieren evolueert als de planeet naar de kloten gaat)

Dat Joke Schauvliege, als minister van ‘Omgeving, Natuur en Landbouw’, zich moet verdedigen in de Klimaatzaak is dus niet correct.

Tot zover mijn verdediging van Joke Schauvliege.

Want HOE incompetent kan een minister eigenlijk zijn? Deze morgen hoorde ik Schauvliege op Radio 1 met veel omwegen zeggen dat het niet aan de politiek is om het gedrag van mensen bij te sturen, dat “iedereen zijn verantwoordelijkheid moet dragen”.

Vervolgens nam ik de fiets naar het werk — onderweg ben ik even gestopt om mijn astma-puf uit mijn tas te halen (want ik bleef maar hoesten, de luchtkwaliteit is niet zo fantastisch vandaag). Maar wat bleek bij aankomst? Het klimaat was nog steeds niet gered! Hoe kán dat nu??

Bij Schauvliege ontbreekt zelfs het inzicht in het concept politiek. Vraag het aan duizend studenten in de Politieke Wetenschappen: “Wat is een politicus?” Het antwoord zal duizend keer een variatie zijn op dit thema: “Een politicus is iemand die vanuit een overtuiging een mandaat ambieert om daarmee een beleid te voeren dat daadwerkelijk iets verandert aan de samenleving.”

De samenleving veranderen kan op veel manieren. Maar in de politiek doe je dat door wetten en regels op te stellen die het gedrag van mensen bijsturen.

Oh, er zullen vast wel een aantal mensen zijn die geen politici nodig hebben om verworven luxe (in de betekenis van milieuvervuiling) niet langer als een verworven recht te zien. Vast wel. Die mensen bestaan. Ze zouden verdorie in de politiek moeten gaan.

3 gedachtes over “de essentie van politiek

Geef een reactie

