maar we zijn het eens, dat is een begin

Precies een week geleden, onmiddellijk na de eerste berichten over een aanslag in Parijs, schreef ik deze blogpost: ‘tussen geweld en geloof’, waar ik mij op voorhand al begon op te winden over wat mij zou opwinden.

En vandaag vind ik het nog steeds intellectueel oneerlijk om mensen die moorden in naam van een denkbeeldige god, volledig los te koppelen van hun religie. Blijkbaar zou iemand plots niet meer gelovig zijn als zijn geloof begint door te slaan, een logica die ik met de beste wil van de wereld maar niet kan vatten.

Ik heb deze week een tiental gesprekken gehad met mensen die vinden dat de aanslagen niets met islam te maken hadden. En wat mij optimistisch stemt, is dat we het uiteindelijk eens waren. Dat het verdedigen van de godsdienst en de godsdienstvrijheid, vooral een strategische kwestie is. De strategie van de naastenliefde, de samenhorigheid, de tolerantie.

Het is op dat punt dat we verschillen. Want ik moet niet weten van non-argumenten “voor de goede vrede”. Meer nog: ik vind dat gevaarlijk.

Wat ik dan weer niet had zien aankomen, is de omgekeerde stigmatisering van moslims. Zo werd op sociale media een bepaalde foto miljoenen keren gedeeld: op die foto zie je het beeld van de terrorist die de agent executeert, daarbij het bijschrift “Mocht je het verschil niet kunnen maken…” en dan het opschrift “terrorist” bij Kouachi naast het opschrift “moslim” bij de agent. Uit respect voor de agent, plaats ik hier de foto niet.

Ik was redelijk gedegouteerd door de veralgemening, vooral omdat de foto massaal gedeeld werd door mensen die zich doorgaans boos maken over de stigmatisering waarover rechtse islamofoben zich bedienen.

Ten eerste: als je geen familielid of vriend was van die agent, dan WEET je niet of hij moslim was. Ten tweede: wat de fuck DOET het ertoe of hij moslim was of niet?

Door mijn werk heb ik het fantastische voorrecht om bijna elke dag gesprekken te voeren met mensen uit andere landen, meestal uit “moslimlanden”. Als je in groep zou vragen of ze moslim zijn, dan zal niet één persoon dat ontkennen. Want wie een “moslim-naam” heeft, is blijkbaar als moslim geboren en zal als moslim sterven. Pro forma dan toch, want in een privé-gesprek hoor je vaak iets anders. Het afvallen van hun geloof is maar zo bespreekbaar als het afvallen van het christelijk geloof was in het Vlaanderen van de jaren 1950. (mensen durven wel vaker samenhorigheid verwarren met sociale controle)

Je zou denken: dat heeft zijn tijd nodig, dat komt wel. Maar die evolutie wordt niet geholpen door mensen die beweren dat elke Fatima een moslima is. Of hoe je in je liefdevolle strijd tegen de verrechtsing juist die islamofoben nog wat extra munitie levert.

Maar er stond nog iemand op de foto. En die man was plots geen moslim meer. Blijkbaar was het heel belangrijk om te onderstrepen dat de agent een moslim was… maar de moordenaar die alle Parijzenaars toeriep dat zijn allah de grootste was en dat hij de profeet kwam wreken, die was plots geen moslim meer. Nee, zijn statuut werd gereduceerd tot “terrorist” (wat hij óók is) en het statuut van de veertigjarige bewakingsagent, werd gereduceerd tot moslim (wat hij misschien óók is). Dit soort linkse mindfuck helpt echt niemand vooruit.

Ik ben Charlie niet. (ik ben veel te laf)
Ik ben ook Ahmed niet. (heb ik nooit gekend)

Nee, ik ben Huppeldepup. Iemand die vindt dat godsdienstvrijheid echt niet moet afgeschaft worden. Maar dat betekent niet dat je niet mag vertellen dat godsdienst (nog steeds) opium voor het volk is. En dat opium de geesten vertroebelt.

Met alle gevolgen vandien.

2 gedachtes over “maar we zijn het eens, dat is een begin

  1. Ik heb het er de laatste tijd moeilijk mee. Wij hebben al enkele jaren een kantoor in Marokko met enkele lokale medewerkers waarvan 3 erg gelovigen en één die me enkel privé en fluisterend durft toe te vertrekt hij niet gelovig is.
    Dat het de laatste jaren in (het vrij modern denkende) Marokko snel aan het veranderen is, hij meer en meer scheef bekeken wordt omdat hij niet vijf maal per dag mee gaat bidden, omdat hij af en toe alcohol drinkt…
    Dat hun geloof zo’n centrale plaats in het leven neemt dat het verstikkend wordt.

    De geesten lijken te veranderen, en niet in de goede zin

Geef een reactie

