Gent-Ronse-Gent

Er was een ‘plan A’ en het is ‘plan A’ geworden: gisteren zondag 112 kilometer gefietst >> zie afbeelding => die afstand maal 2, plus 2 keer 4 kilometer erbij wegens woonachtig in de fietsknooppuntentechnische blinde vlek genaamd Oostakker.

knooppunten

Ik denk dat ik zelfs moet afronden naar 120, wegens hier en daar een festival-omleiding en 1 overwoekerd fietsknooppuntenbordje. Maar Garmin had reeds na 10 kilometer de geest gegeven. (zopas ontdekt dat het de niet-oplaadbare batterijen waren, die al 5 jaar dienst deden)

Wat hebben wij geleerd?

Ik zal mij dan toch eens een degelijke fiets met dunne banden moeten aanschaffen, want met een mountainbike is die afstand gekkenwerk.

En waarom Ronse of all places?
Et pourquoi Renaix de tous les lieux?

Wel, dat zit zo: ik wilde gewoon weten of ik de afstand aankan, bij wijze van generale repetitie voor een eenmalige woon-werk-verplaatsing in combinatie met mijn gecultiveerde angst voor touringcars en andere vormen van groepstransport. Een angst die, gevoed door schoolreizen met knuffelrock-cassettes en door traumatiserende verplaatsingen naar Barcelona of Berlijn — ja, ik heb het over u, Euro Lines! — stilaan is uitgegroeid tot een irrationele bloedhekel. (tenzij ik vooraan mag zitten) (of tenzij ik zelf mag sturen) (of tenzij er niemand op de bus zit)

En? Kan ik de afstand aan?

Ja. En ja maar.

Ik ben 7 uur onderweg geweest, pauzes en Paul Severs inbegrepen.
Dus het lukt als ik mijn eigen tempo kan rijden en als ik geregeld mag pauzeren om mijn rug te rechten. (ik ben immers een oude man van 40)

Is dat wel plezant, eigenlijk?

Alleen als je graag fietst, vrees ik. Want die eerste 38 kilometer biljartvlak parcours tussen Gent en Oudenaarde — hoofdzakelijk langs het jaagpad aan de Schelde — is werkelijk saai (en wonderschoon, dat ook). Maar de laatste 15 kilometer is puur genot! (lees: formidabel afzien bergop)

De weg tussen Oudenaarde en Ronse is 15 kilometer waarvan meer dan 10 kilometer bergop (en de Hotond!)

Gent-Ronse

Er was ook een ‘plan B’ >> om bij gebeurlijke inzinking de trein te nemen in Ronse. Maar uitzonderlijk gisteren zondag reden er geen treinen naar / vanuit Ronse, wegens werken aan de sporen of zoiets. En dan nog, dan zou ik mezelf het plezier ontnemen om de Hotond weer naar beneden te fietsen, dat kon natuurlijk niet zijn.

Er was zelfs een ‘plan C’ >> om alsnog de trein te nemen in Oudenaarde. Maarrr… Oudenaarde werd gisteren overspoeld door fans van Paul Severs en andere bezoekers van de Adriaen Brouwers Bierfeesten. Ik ben zelfs nog even binnengebold in de stationshal maar mijn zweet werd koud en ik moest plots weer denken aan de reden waarom ik vrijdag mijn wekker ga zetten om naar Ronse te fietsen.

Bierfeesten

Geef een reactie

