patersoorten voor dummies

Ik volg nu drie jaar cursussen in de gidsenopleiding. De inhoud is niet gemakkelijker dan de leerstof die ik ooit heb moeten studeren. Toch lukt het me deze keer wél om te studeren en bovendien te blijven onthouden.

Toen het had moeten bestaan, bestond ‘leren leren’ nog niet. Dus wist ík veel — meer dan 20 jaar geleden — dat het urenlang naar ongestructureerde teksten zitten staren tot er eindelijk iemand komt vragen of ik goesting heb om mee te gaan snookeren niet meteen de beste manier was om aan een diploma te geraken.

Nu leer ik anders. Ik geef een voorbeeld.

Deze week ging de les over de juliennesoep die ‘kloosterordes’ heet. Vroeger zou ik dit thema op lineaire wijze gestudeerd hebben: lezen, dan nog eens lezen. En dan nog eens lezen. In het beste geval kon ik dan iets oproepen op de dag van het examen, nadien was alles weg.

Ondertussen weet ik ongeveer wat werkt. Hoe meer links ik kan maken met feiten / beelden / locaties / … die ik al ken, hoe beter ik iets kan vastzetten in mijn hoofd. De manier om die koppelingen te maken hoeft niet voor iedereen dezelfde te zijn.

Hieronder enkele tips die werken bij mij.

Verdwalen
Veel meer lezen dan wat ik moet onthouden. In een eerste ronde: lezen als ontspanning. Op die manier kan ik voor mezelf een beter kader scheppen en kan ik nadien, als het echt moet, veel sneller naar de kern gaan. De blur errond heb ik nodig om alles een plaats te geven.

Fietsen
Het gaat over religieuze ordes, dan gaat het ook over de plaatsen waar ze zich vestigden, lang vóór de Franse Revolutie de ordes afschafte. Dus ga ik fietsen tijdens de lunch. Naar de Academiestraat (Augustijnen), Sint-Margrietstraat (Tempeliers), Burgstraat (Karmelieten), Kaatsspelplein (Norbertijnen), Ottogracht (Cisterciënzen), Koophandelsplein (Franciscanen), Onderbergen (Dominicanen), Oude Houtlei (Alexianen), Fratersplein (Kartuizers),… enzovoort.

En soms neem ik dan foto’s.

Kaatsspelplein, Vita Brevis

Chronologie
Ik kan ambetant worden als ik hoor dat er in het moderne geschiedenisonderwijs een taboe rust op het studeren van data (als in ‘datums’). Weten of een gebeurtenis vóór de ene of gene periode komt, doe je (onder andere) door data uit het hoofd te leren. Als je bijvoorbeeld iets moet onthouden uit de 9e eeuw, dan is het cruciaal om bij elk feit onmiddellijk te weten of dat vóór of na het Verdrag van Verdun plaatsvond.

Mindmapping
Het wordt stilaan duidelijk dat mindmappen geen modegril was. Het werkt niet voor iedereen maar voor de meesten wel. De geschiedenis van kloosterordes is zo’n kluwen dat ik mij zelfs niet kan inbeelden dat ik er geen mindmap van zou maken. Ik doe dat meestal met papier en potlood. Maar vandaag heb ik voor ’t eerst een computerding gebruikt: mindmeister.com Ik kan er eigenlijk nog niet mee werken maar kom:

Christelijk_Gent

2 gedachtes over “patersoorten voor dummies

  1. Software tip over mindmapping: http://www.xmind.net/ (dit gebruiken wij zelfs op het werk)
    Over jouw mindmap: misschien best op een A3 of groter, maar in dit geval wellicht best een liggende pagina, en jouw thema’s verspreiden alover het centraal thema (dus niet alles naar één kant schuiven) ;-)
    De leukste mindmaps vind ik overigens de zelf getekende, al kruipt daar veel tijd in. Een combi doet het bij mij dan ook goed: raamwerk alover soft -> uitprinten -> en kleuren en tekenen maar!
    In het begin heeft men de neiging veel te noteren op een mindmap. Neem de mindmap telkens weer en probeer het te vertellen, aan een denkbeeldig publiek of voor jezelf. Hoe meer je het doet, hoe korter en krachtiger de woorden worden, sommige delen kan je zelfs dan helemaal vervangen door een tekeningetje.

Geef een reactie

