macrofoto’s met een compactcamera

Ik moest me deze zomer in allerijl een compactcamera aanschaffen.
Wegens nodig voor het werk.

Het toestel is een Nikon Coolpix. Voorlopig ben ik tevreden.

Het blijkt ook dat het niet onmogelijk is om macro’s te nemen, iets wat met een spiegelreflex doorgaans veel betere resultaten geeft.

Onderstaande foto’s nam ik gisteravond, door het toestel op tulp-symbooltje (macro-functie) te zetten. En ik weet dat er een technische grens is tussen ‘close-up’ en ‘macro’ en dat onderstaande foto misschien eerder nog een close-up dan wel een macro is, maar het is zondag en het leven is al lastig genoeg.

paddenstoel

Bijkomend voordeel is dat het niet per se nodig is om plat op de buik te gaan voor paddenstoelen, doordat je met een compactcamera niet door een zoeker hoeft te kijken maar gewoon het display kan gebruiken.

Op mijn toestel kan ik het schermpje zelfs uitklappen en draaien, dus hoef ik niet door de knieën te gaan. Mijn knieën zijn daar bijzonder opgetogen over.

paddenstoel

Verder heb ik me voorgenomen dat het maar eens gedaan moet zijn met foto’s te bewerken op de computer. Dus als u vindt dat het licht wat te warm, te gelig, oogt op bovenstaande foto: het is helemaal puur natuur, want gefotografeerd in het gouden uur.

Update > nog eentje om het af te leren:

het zomert na

Geef een reactie

