het is niet de schuld van Filip Watteeuw, het is niet de schuld van Filip Watteeuw, het is niet de schuld …

De trouwe lezer was het al opgevallen: ik ben definitief gestopt met zagen over fietspaden of wat er suggestief voor moet doorgaan.

Ik heb geleerd dat het geen zin meer heeft.
En al zeker niet om te schieten op de schepen.

Want in 9 van de 10 gevallen blijkt de bron van de grom van gramschap geen bevoegdheid van de stad.

Wel van Wegen en Verkeer.
Of van Infrabel.
Of van Waterwegen en Zeekanaal.
Of van De Lijn.

Of van iemand anders die op zijn beurt de schuld doorschuift naar iemand anders.

Neem nu de heraanleg van de Antwerpsesteenweg. Wij hebben hier jarenlang van gedroomd, naar uitgekeken. Wij dachten: vanaf nu kunnen we met de kinderen naar de stad fietsen.

Maar de heraanleg is nog niet volledig klaar en het staat nu al vast dat we ook na 2015 niet met de kinderen naar de stad kunnen fietsen. Ik vind dat redelijk onvoorstelbaar voor een stad waarvan het bestuursakkoord beweert dat ze de kindvriendelijkste stad van Vlaanderen wordt.

Elke fietser, elke fietsende ouder, weet dat een parkeerstrook in het slechtste geval tussen de rijweg en het fietspad hoort. Want een fietspad dat gekneld zit tussen rijweg en parking is eigenlijk vragen om kapotte kindjes.

Antwerpsesteenweg

Nonstop rijden auto’s op en af het fietspad.
Om snel wat geld af te halen bij de bank, om snel een onderbroek te kopen in de Wibra, om snel een lahmacun te scoren bij de Turkse bakker, enzovoort.

Wie deze plannen ooit heeft getekend of goedgekeurd, heeft geen verstand van fietsveiligheid.

Nochtans kan het perfect anders.
Een vergelijkbare straat in Gent, onlangs heraangelegd: Corneel Heymanslaan.

Corneel Heymanslaan

Dit is de enige fietsveilige manier waarop je een nieuwe parkeerstrook kan inpassen bij de heraanleg van een straat.

Merk ook op dat er bij de Corneel Heymanslaan is gekozen voor een fietspad waarop je comfortabel kan fietsen zonder dooreengeschud te worden.

De klinkers in de Antwerpsesteenweg liggen nu al los, ze fietsen uiteraard nooit zo goed als een degelijk wegdek (voor auto’s). Maar nog veel belangrijker: door de auto’s die voortdurend op het fietspad moeten rijden, zullen deze klinkers binnen een aantal jaren schots en scheef liggen.

Maar kom, het is niet de schuld van Filip Watteeuw, laat dat duidelijk zijn.

4 gedachtes over “het is niet de schuld van Filip Watteeuw, het is niet de schuld van Filip Watteeuw, het is niet de schuld …

    1. Geen flauw idee.
      Ik ben die verschillende bevoegdheden spuugzat.

      Voor een weggebruiker zou het natuurlijk nooit een verschil mogen uitmaken wiens bevoegdheid een straat is.

      Ik spreek uitsluitend vanuit praktijkervaring >> conclusie als fietser: Corneel Heymanslaan is goed, Antwerpsesteenweg is niet goed.

  1. Je hebt zeker een punt. Alleen zou je als weggebruiker precies moeten weten wie verantwoordelijk is. Dan weet je tenminste wie er verstand van heeft en wie niet.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s