leve de fietshelmdiscussie!

Geen mening over de fietshelmplicht.
Ik ben niet pro, ik ben niet contra. Sorry!

Wel een mening over de baarlijke nonsens die een paar mensen deze week hebben uitgekraamd.

Ben Weyts (N-VA) vertelde op de nationale televisie dat het met die fietshelmdiscussie zal aflopen zoals met de autogordelplicht, waarvoor mensen destijds ook hun neus ophaalden. En hij heeft natuurlijk gelijk: ik vind de autogordel een evidentie, ik heb nooit anders gekend dan het automatisme om jezelf vast te klikken in de auto. Ik heb nooit anders gekend dan een hele avond op de Gentse Feesten rond te lopen met een autogordel in de hand. Of elke winkel waar je binnenkomt: eerst aan de kassa je autogordel gaan afgeven om hem nadien weer op te halen. Wij staan daar niet bij stil, het is gewoon een deel van ons leven geworden.

Zijn mensen door de autogordelverplichting plots gestopt met autorijden? Integendeel, de voorbije 40 jaar is de verkoop van personenwagens met enkele honderden procenten verveelvoudigd, ondanks al die gruwelijke ongemakken van de autogordel. Dat is toch een ferme opsteker waar we uit kunnen leren. Want de economie, zoals u weet, die moet altijd groeien. Ook Wouter Beke (CD&V) heeft dat deze week herhaald op de televisie: “CD&V is een partij die ervoor zorgt dat de economie zal groeien.” Ik lees tussen de regels: de rest is collateral damage. (en ik hoor Joke Schauvliege, minister van bosbehoud, instemmend meeknikken tot hier)

Terug naar de fietshelm! Als we deze week een aantal journalisten moesten geloven, journalisten die wellicht nooit met de fiets gaan werken, worden er in België kinderen doodgereden omdat ze een fietshelm “niet cool” vinden. Ze hebben natuurlijk gelijk: eens de puberleeftijd bereikt, vinden kinderen die fietshelm niet meer cool.

Het is voor een volwassene niet strafbaar om klikvast met de auto om koffiekoeken te rijden omdat je 500 meter fietsen niet zo cool vindt. Het is voor een volwassene niet strafbaar om elke vierkante meter openbare ruimte op klikvaste wijze in te palmen zodat geen enkel kind nog alleen op de openbare weg mag / kan fietsen zonder ouderlijke escorte, zonder fietshelm. Maar ondertussen worden kinderen met de vinger gewezen omdat ze een fietshelm “niet cool” vinden. Blaming the victim, de rode draad in elke mobiliteitsdiscussie. Al jaren. Ik word daar zo moe van.

Maar de discussie wordt gevoerd. En hopelijk kunnen we deze belachelijke discussie gebruiken om duidelijk te maken dat onze Vlaamse wegen nog steeds onleefbaar zijn voor zwakke weggebruikers. Dat zoiets eigenlijk geen kloten te maken heeft met fluo-hesjes en fietshelmen.

Onze meisjes dragen altijd een helm op de fiets. Correctie: als we met de kinderen in Nederland op vakantie zijn, dan fietsen ze daar zonder helm. Het beste bewijs dat fietsveiligheid niet zoveel te maken heeft met fietshelmen, wel met infrastructuur en nog veel meer met modal shift: het aantal mensen dat voor (korte) verplaatsingen de auto inruilt voor iets anders.

Feit: in landen waar een significant deel van de bevolking de fiets neemt, gaan minder mensen dood in het verkeer. Zonder fietshelmplicht.

Dus,
Beste Ben Weyts,
Als u dat echt meent, die “go for zero”, begin dan eens met uw werkvolk duidelijk te maken dat ze uw nieuwe fietspaden aanleggen op de verkeerde plaats, gekneld tussen rijweg en parkeerstrook. Terwijl op dezelfde openbare ruimte ook perfect een veilige oplossing kan aangelegd worden.

Helaas worden die miljoenen euro’s partij-financiering, die wij allemaal betalen, niet gebruikt om te laten onderzoeken hoe onze wegen veiliger kunnen, wel om spin doctors te betalen zodat u voortdurend strategische ballonnetjes kan oplaten, zodat u minstens een keer per maand wordt uitgenodigd in de studio. Want die volgende verkiezingen, die moeten immers ook gewonnen worden. Nee, dat begrijp ik wel.

Een gedachte over “leve de fietshelmdiscussie!

  1. Ik probeer zoveel mogelijk de drukte op de weg te omzeilen.
    Dit door vooral andere wegen op te zoeken.
    Dat ik in de buurt van een jaagpad woon maakt het soms wel gemakkelijk.
    Maar soms heb ik het er echt voor over om verschillende kilometers om te fietsen.

    Het verkeer is/wordt een echt gekkenhuis, en blijkbaar is het probleem het niet dragen van een helm door “de fietser”.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s