Pedro de Gante

Van 1996 tot 1998 woonde ik in het beluik tegenover dit standbeeld:

Pedro de Gante

Nooit heb ik geweten wie er afgebeeld werd. Nooit ben ik gaan kijken.

Nochtans kwam ik vaker dan wekelijks tot een paar meter van dit beeld. Om daar een groot pak friet met stoofvleessaus te bestellen.

Sinds enkele jaren lukt het me gewoon niet meer om een beeld voorbij te fietsen zonder te weten over wie het gaat. Toen ik hier gisteren toevallig passeerde, moest ik dus stoppen. Ondanks de dramatische vaststelling dat de frituur gesloten was.

Het Fratersplein heet niet voor niets het Fratersplein. Frater Pieter van der Moere vertrok in het jaar 1522, vanuit het minderbroederklooster (franciscanen), richting Mexico. Hij zou de eerste christelijke missionaris geweest zijn die in de Nieuwe Wereld arriveerde — kort nadien kreeg hij gezelschap van een heleboel andere (Spaanse) franciscanen. In Mexico werd hij bekend als Fray Pedro de Gante.

Tot zijn dood in 1572 bleef hij in Mexico als opvoeder / beschermer van de kindjes van de indígenas, de ‘indiaantjes’.

En als er nu een belletje gaat rinkelen omdat dit verhaal u bijvoorbeeld doet denken aan de serieverkrachter Eric Dejaeger, die ook missionaris was bij de ‘indiaantjes’, in zijn geval de kinderen van de Inuit, dan is dat helemaal uw eigen fout. Want in die tijd moest katholiek machtsmisbruik en pedofilie natuurlijk nog uitgevonden worden.

Ik citeer Wikipedia:

Hij stichtte de school van San José de los Naturales, waar in 1532 reeds 500 tot 600 jongens dagelijks onderwezen werden. Om de Indianen effectief te bekeren liet hij de zonen van inheemse leiders naar zich toebrengen, die hij opsloot en onderwees over het christendom.

Het kindje dat hier door Pedro de hand boven het hoofd wordt gehouden, is dus een jongen:

Fratersplein

In 1988 werd Pedro de Gante zalig verklaard door paus Johannes Paulus II.

Wie meer wil weten, verwijs ik graag door naar de commentaren bij dit artikel op Gentblogt.

Geef een reactie

