het land van de meetjes

We zijn op reis geweest naar het Meetjesland, hier ver vandaan.

Het enige dat ik al wist over het Meetjesland was dat je daar De Lieve kan volgen tot aan het Gravensteen in Gent. En dat er petanque gespeeld wordt met dikke houten schijven.

En dat er mensen wonen die sluipen als ze “slapen”. Eigenlijk is de essentie van hun dialect dat de Meetjeslanders een aantal West-Vlaamse spraakgebreken kopiëren en die vervolgens inkleuren door van elke klank een tweeklank te maken. Ik vind het een lelijk dialect, maar toch nog altijd mooier dan het Waaslands of het Kempisch.

Wat ik nog niet wist over het Meetjesland: dat er veel bossen zijn. En prachtige fietsroutes waar je urenlang kan fietsen zonder voortdurend een R4 of N70 te moeten oversteken. Hadden ze daar een ander dialect, ik zou er misschien nog kunnen wonen.

Zaterdag fietsten wij de prachtige Drongengoedroute: 44 kilometer verharde en veel mindere verharde wegen, langs het Leen en het Drongengoedbos. Het had de hele nacht geregend en daardoor waren sommige stroken enkel geschikt voor mountainbike. De meisjesfietsen hebben afgezien.

gefietst

Het Drongengoed is het grootste aaneengesloten bosgebied van Oost-Vlaanderen. Magnifiek in deze tijd van het jaar. Helaas is er een onophoudelijk lawaai van vliegtuigen van de 2 vliegclubs die gebruik maken van het aangrenzende vliegveld. Nochtans ben ik goed gewend om in de Gentbrugse Meersen het luid geraas van het verkeer op de E17 te horen, maar ronkende vliegtuigen boven je hoofd is toch nog wat anders. Dat er in het Meetjesland nog geen luchtafweerclub is opgericht, is niet te begrijpen.

Drongengoedhoeve

Ook Het Leen en het Keigatbos had ik nooit eerder bezocht.

Eeklo, Het Leen

Veldkruis, Keigatbos

Het Meetjesland, het is een land als een ander.
Maar ik denk dat ik nog terugkeer.

2 gedachtes over “het land van de meetjes

    1. Bedankt voor de tip! De kreken stonden eerst op onze planning maar het is er niet meer van gekomen. De 2 thematochten (‘De Kreken Spreken’) had ik al aangeschaft en ga ik zeker nog doen.

Geef een reactie

