license to kill

Ik weet het niet meer.
Zelfs geen idee van een begin van een oplossing.

Maar ik weet wel dat ik het niet volledig eens ben met de meerderheid van de intellectuele commentatoren in kranten en andere media. En ik vermoed dat ik het ook niet volledig eens ben met de meerderheid van de baggerfora, de HLN-commentatoren. Maar dat laatste kan ik niet weten omdat ik het niet lees, ik hoor het wel.

Wat ik echt niet kan begrijpen: dat de meeste (politiek correcte) commentaren het over “voedingsbodem” hebben, zonder te beseffen dat er meer nodig is. Dat er meer nodig is dan een eventuele achtergrond van kansarmoede, werkloosheid, discriminatie. Natuurlijk is dit een voedingsbodem voor jongeren die vatbaar zijn voor extremisme. En natuurlijk moet dit aangepakt worden. Waar is mijn geld, dat ik het kan smijten naar educatie-projecten over heel de wereld.

Maar na die voedingsbodem, wacht de dubbele bodem.

Want de license to kill, die krijgen ze van een sterk georganiseerd idee. (hoe je ’t ook draait of keert, akbar of niet akbar, het blijft een fors gefinancierd denkbeeld)

Ik weet niet wat me droeviger maakt: mensen die moorden in naam van iemand die verzonnen is… of mensen die vandaag beweren dat terroristen niet gelovig zijn omdat ze dat boek niet zo goed begrijpen.

Wie een roman nodig heeft om het verschil tussen goed en kwaad te begrijpen, vind ik rijp voor de psychiatrie. Ik vermoed dat er in de meeste bijbelvarianten wel iets zal staan in de trant van “Gij zult geen Kalasjnikovs kopen en onschuldige mensen afknallen” maar ik begrijp niet hoe dat ter zake doet.

Dit vat het samen:

En vóór u op uw paard springt: nee, ik vind de aanslagen in Parijs niet schandaliger dan alle oorlogen in de wereld.

En ja, ik weet dat de CCC of de Rote Armee Fraktion niet religieus geïnspireerd waren. Maar die problemen waren geografisch te overzien, zelfs politiek op te lossen.

Bij godsdienstfanatici ligt dat een beetje anders. Dat is toch schoon aan religie, dat het kan verbinden over alle grenzen heen.

Ik ben nog steeds voor absolute godsdienstvrijheid. Want de gedachten zijn vrij. En dat moet zo blijven. (dus als iemand per se wil denken dat je moet sterven als je graag naar muziek luistert, dan is dat zijn vrijheid)

Dus nee, ik heb geen oplossing.

Maar ik zou het geen onverstandig idee vinden om eindelijk eens te stoppen met ontkennen dat deze terroristen godsdienstfanatici zijn.

Update: oh kijk, een meneer die deze morgen mijn blog gelezen heeft.

Geef een reactie

