(bijna) iedereen fundamentalist

Toen de Dutroux-affaire het internationale nieuws haalde, hadden sommige Belgen het gevoel dat alle Belgen door de buitenwereld als pedofiel beschouwd werden. Belachelijk natuurlijk. Want er zijn vast wel een aantal Belgen te vinden die dat niet zijn. En bijna iedereen daar in de buitenwereld wist dat. Gelukkig maar.

Toen de Vangheluwe-affaire losbarstte, hadden sommige geestelijken het gevoel dat alle geestelijken door de buitenwereld als pedofiel beschouwd werden. Belachelijk natuurlijk. Want er zijn vast wel een aantal geestelijken te vinden die dat niet zijn. En bijna iedereen daar in de buitenwereld wist dat. Gelukkig maar.

Nu de fratsen van IS het internationale nieuws beheersen, hebben sommige moslims het gevoel dat alle moslims door de buitenwereld als terrorist beschouwd worden. Belachelijk natuurlijk. Want er zijn 2 miljard moslims en slechts een fractie is momenteel het Oosten kwijt. En bijna iedereen daar in de buitenwereld weet dat. Gelukkig maar.

Dus als iemand nu geblinddoekt op de Korenmarkt gaat staan met een bordje “I am a moslim. Hug me, I am not a terrorist”, dan heeft die persoon vooral zelf een probleem. In de volksmond: het Calimero-syndroom. En ik moet daar een beetje van overgeven. (want zo’n actie vind ik een onverbloemde belediging: alsof ik intellectueel niet in staat zou zijn om het verschil te zien tussen een moslim en een moslimterrorist)

Omdat ik niet blog over het werk, ga ik niet in detail treden maar ik had gisteren een fantastisch gesprek. Ik moest in de les iets uitleggen over het opslaan van e-mailbijlagen en precies op het moment dat ik mijn mailbox opende en via de beamer op het groot scherm toonde — het uur was 14u02 — liep er een brekend-nieuws-ding van Het Nieuwsblad binnen: er was officieel een terrorist gedood. De cursisten hadden dit helaas gezien nog vóór ik het kon wegklikken. Het werd rumoerig, dus heb ik even de les stilgelegd voor een gesprekje.

Rond de tafel: 7 verschillende nationaliteiten, waarvan 3 niet-moslims. Ik had na het gesprek niet het gevoel dat iemand zich Calimero-gewijs had gemanifesteerd.

Maar het heeft niet veel gescheeld of ik had ze allemaal een knuffel gegeven.

Een gedachte over “(bijna) iedereen fundamentalist

Geef een reactie

