oude kaarten van Gent

De examenkoorts begint te stijgen. Tijd voor wat gedocumenteerde procrastinatie.

Er zijn thema’s die me minder goed liggen (het Lam Gods) maar er zijn ook thema’s waar ik niet genoeg van krijg: oude kaarten bijvoorbeeld, ik ben daar zot van.

Te beginnen met de middeleeuwse evolutie in stadsontwikkeling: de uitbreiding, de grachten en omwallingen. Maar het wordt pas echt geestig met de kaarten vanaf de 16e eeuw.

Meer dan een half uur naar zo’n kaart zitten staren en steeds nieuwe herkenningspunten vinden. Heerlijk.

Helemaal verslavend zijn de layers van Tinkertouch en de kaart van Onroerend Erfgoed.

Sinds kort heb ik in ons huis zelfs een aantal lege muren ontsierd.

Nu worden er soms tanden gepoetst in 1878.

1878

Of wordt er piano gespeeld in 1912.

1912

Zo heb ik daarnet ontdekt dat, indien ik vandaag in die kaart van 1912 zou wonen, ik vermoedelijk via een lijdensweg met de trein van mijn huis naar het werk had gekund, door in Oostakker de trein te nemen naar het station Gent-Waas om dan in station Dampoort de trein te nemen naar station Rabot.

Nu is zowel het station Oostakker als het station Rabot geen treinstation meer. Station Rabot werd gesloopt (daar staat nu het nieuwe gerechtsgebouw) en station Oostakker werd gerenoveerd, dat mag wat mij betreft onmiddellijk terug open.

station Oostacker-Lourdes

Onderstaand kaartje (een fragment van een kaart uit het magnifieke boek ‘Op weg door Gent’) zegt veel. Die witte blokjes zijn verdwenen treinstations.

stations en spoorlijnen

Vooruitgang is ook altijd een beetje achteruitgang.

2 gedachtes over “oude kaarten van Gent

Geef een reactie

