mijn bowie

Ik heb geen helden.
Maar mijn bewondering voor de artiest David Bowie flirt een beetje met idolatrie.

Ik was 16 toen ik zijn muziek pas goed leerde kennen, tot dan vond ik het te moeilijk of zo. In die periode ging ik naar het college met een afgewassen zwarte T-shirt met daarop in grote felblauwe koeien-van-letters: RAW FUCKING POWER… Iggy & The Stooges, nog in hetzelfde jaar bleek het mijn poort naar David Bowie. Ik maakte in 1991 kennis met ‘The Idiot’ van Iggy Pop. Ik vond (en vind) ‘The Idiot’ een meesterwerk, ik las toen in het boekje: “All songs written by Iggy Pop and David Bowie, all songs produced by David Bowie”.

En we waren vertrokken.

Ik herinner me een legendarische speelpleinmonitorencursus — ‘VV1’ voor de kenners — waar bij wijze van grap gedurende 5 dagen uitsluitend hetzelfde nummer werd gespeeld, bij elke maaltijd, de hele dag: ‘All The Young Dudes’ (met Mott The Hoople). Heerlijk.

Toen wilde ik me helemaal verdiepen in Bowie maar ik wist niet waar te beginnen. In de studententijd kocht ik in het wilde weg zijn platen, vaak luisterde ik tot het tijd was om (niet) naar de les te gaan.

bowie

Toen ik in 1998 mijn studies beëindigde met 5 maanden studeren in Amsterdam, was er in mijn rugzak plaats voor 2 cd’s. Ik nam mee: ‘Arise Therefore’ van Palace Music en het album ‘1.Outside: The Nathan Adler Diaries’ van David Bowie en Brian Eno. Wie één van deze 2 albums kent, weet dat het een wonder is dat ik nog leef.

Sindsdien ben ik af en toe gestopt met luisteren. Maar elke nieuwe Bowie-periode was intenser dan de vorige. Op 8 januari 2008 werd Zita geboren, op die dag werd Bowie 61.

Vrijdag verscheen Blackstar en door omstandigheden had ik pas ’s avonds de tijd om het nieuwe album een paar keer te beluisteren. Ik vind het één van zijn beste albums in jaren. Die avond had ik nog een interessante sms-review met Tim, ik bespaar jullie de bewondering.

David Bowie is één van de weinige artiesten die ik meerdere keren live aan het werk zag.
En hij is ook één van de weinige artiesten die live even zuiver klinkt als in de studio.

Wild is the wind.

Een gedachte over “mijn bowie

Geef een reactie

