een heel raar gemeentehuis

Bijna elke dag fiets ik er voorbij: het gemeentehuis van Sint-Amandsberg van toen Sint-Amandsberg nog een gemeentehuis nodig had.

Bouwjaar: 1883.

Sint-Amandsberg, gemeentehuis

Ik vind dat een heel speciaal gebouw. Ook omdat het er zo ongemeentehuis uitziet. De stijl doet denken aan de ontelbare neogotische kerkgebouwen, ik heb trouwens lang gedacht dat het gewoon de hoofdkerk van Sint-Amandsberg was. En dat is een beetje dom want die kerk staat geen 25 meter voorbij dit gebouw, in de Visitatiestraat.

Het ontwerp is van Modeste de Noyette, een architect met een groot oeuvre. Veel kerken, veel scholen, veel gemeentehuizen: niet alleen dat van Sint-Amandsberg, ook het gemeentehuis van Melle, Destelbergen, Wetteren.

In Gent is hij toch vooral bekend van de Leopoldskazerne, nog zo’n gebouw waar je echt niet naast kan kijken. In 2014 en 2015 heb ik les gevolgd in de Leopoldskazerne maar ik durfde er nooit foto’s nemen omdat er altijd wel ergens een gecamoufleerde meneer stond toe te kijken.

De nog aanwezige soldaten zijn al een hele tijd bezig met verhuizen want de provincie heeft het gebouw gekocht en investeert er in een “publiek-private samenwerking”.

Via de website van Vlaamse Bouwmeester vond ik de projectomschrijving van de Leopoldskazerne. De ambities voor dit project zijn glashelder, dus ga ik er af blijven en doe ik van copy-paste

Binnen een vooropgesteld maximumbudget, centralisatie van beleid en alle provinciale diensten met het oog op kostenbesparende effecten, in een doordacht functioneel geheel met ‘provinciale’ uitstraling en identiteit, binnen een globale architecturale en stedenbouwkundige sitebenadering, met aandacht voor dialoog tussen historische context en (ver)nieuwbouw inclusief implementatie van maximaal mogelijke duurzaamheidaspecten en passend binnen een ruimer kader ivm ‘Nieuwe Werken’ principes voor de administratie.

3 gedachtes over “een heel raar gemeentehuis

  1. Het deed mij onmiddellijk denken aan het gemeentehuis van Vorst Laakdal. Ook zo’n atypisch gemeentehuis in dezelfde stijl. Dat blijkt van Jules Taeymans te zijn. Tijdsgenoot van de Noyette, maar verder vind ik niet zo direct een link…

Geef een reactie

