Terneuzenlaan

Als de wind een keer goed zit, dan laat ik met veel plezier het (ter)Neuseplein links liggen en fiets ik langs de Terneuzenlaan over het Tolhuisdok (spoorwegbrug) richting Buitensingel naar de Gaardeniersbrug en zo naar de stad.

Terneuzenlaan

Terneuzenlaan

spoorwegbrug

Toen ik in de Vorkstraat woonde — lang geleden — was de Muide nog een oord van verloedering en vuile manieren. Maar mocht iemand vandaag op het idee komen om daar iets te openen — een paleo-restaurant of een koffie-chillax-ding voor macbookbaarden of een repair-cafe voor fixies en basketsloefkes — dán zou de Terneuzenlaan hipper zijn dan de hipste shizzle in het ganse hipsterland.

Terneuzenlaan, Gent

Terneuzenlaan, Gent

Gelukkig is het vandaag niets meer dan een heel fijne plek om te fietsen. Maar het heeft geen haar gescheeld of de Terneuzenlaan was een invalsweg voor de klanten van het Outlet Center. (dat er dus nooit gekomen is)

Terneuzenlaan

Terneuzenlaan, Gent

Bovenstaand huis uit 1905, ik kan daar naar blijven kijken.

Architect: Geo Henderick. Dit was een directeurswoning voor scheepsbouwer Beauval. Stijl: (nieuwe) Art Nouveau (minder floraal, meer geometrisch dan de vroege Art Nouveau), aankondiging van Art Deco. En die parabolische topgevels zijn typisch voor Geo Henderick.

Mijn eerste (bewuste) kennismaking met de architectuur van Geo Henderick was 3 jaar geleden (in het basisjaar Gids / Reisleider) in de Gordunakaai waar zijn eigen art-deco woning staat. Toen wist ik nog niet dat één van mijn favoriete Gentse gebouwen ook door hem ontworpen was: het hoekgebouw waar nu Simon Says is, voormalige woning Verniers (hoek Sluizeken – Oudburg).

Alleen al in mijn eigen woonomgeving staan meerdere ontwerpen van Henderick: deze woning aan de Potuit, deze villa in de Rozebroekstraat, deze villa in het Gustaaf Carelshof.

Na de Eerste Wereldoorlog evolueerde de stijl van Henderick naar het modernisme van de Amsterdamse School. Cine Rex, ook van Henderick!

De lijst is ontzettend lang.

Een Geo-Henderick-rondleiding (fietstocht) uitwerken? ik schrijf het bij op mijn to-do-lijst!

2 gedachtes over “Terneuzenlaan

Geef een reactie

