meten is zweten

Precies 1 maand geleden kocht ik bij de sportboer naast Weba voor geen geld een ouderwets fietscomputertje voor mijn gewone fiets. Sindsdien arriveer ik iets vaker dan gewoonlijk in tamelijk bezwete toestand op het werk. Het oorzakelijk verband kan verklaard worden door een mannelijke afwijking, ongeneeslijk in mijn geval.

Omdat ik het kleinood binnen de kortste keren ga verliezen / laten stelen, noteer ik alvast de cijfers. Ter indicatie van de rest van het schooljaar.

.
1 maand woonwerkverkeer in cijfers
(’t is te zeggen: inclusief woondokterverkeer, werkwinkelverkeer en werkbroodjekaasverkeer)

  • Totale afstand: 323,19 km
    Die afstand bestaat uit iets meer dan 200 kilometer woon-werk, aangevuld met boodschappen en de kunst van het stapvoets fietsen langs wegenwerken. (ja, ik weet dat er op die oranje borden altijd “fietsers afstappen” staat, maar dat zou dan betekenen dat je dubbel zoveel plaats inneemt waardoor voetgangers helemaal niet meer kunnen kruisen, dus blijf ik vrolijk maar traag op de fiets en incasseer ik gelaten de boze blikken in mijn richting)
  • Gemiddelde snelheid: 17,99 km/u
    Dat is veel meer dan ik had verwacht. Want naast De Grote Parkeerstrokenwerf Van Stad Gent aan mijn deur en naast de andere Gentse wegenwerken, heb ik een deel van de fietstijd toch het gevoel dat ik voortdurend moet inhouden en afremmen wegens aanschuivende auto’s op de oranje kreukelzone — fka fietssuggestiestroken — en wegens ongeveer 37 nieuwe kruispunten met verkeerslichten op de Blaisantvest.
    Dat van die nieuwe kruispunten begrijp ik ook al niet goed: dan smeek je al jaren voor verkeerslichten aan de oversteek Doornzelestraat / Bataviabrug en krijg je als antwoord dat het niet mogelijk is omdat er dan te veel verkeerslichten zouden zijn… maar een ziekenhuis installeert een aantal nieuwe in- en uitritten en Stad Gent legt sito presto voor elke afslag een nieuw kruispunt aan met verkeerslichten in beide richtingen, dus bovenop de vele andere lichten die er nu al staan in de Blaisantvest. Waardoor fietsers die gewoon rechtdoor willen, telkens moeten stilstaan, zelfs als er aan de rechterkant helemaal geen afslag of straat is, zoals de lichten aan de Gaardeniersbrug. Totaal absurd.
    Feit is dat ik tegenwoordig voor een verplaatsing naar mijn werk ongeveer 10 minuten langer onderweg ben dan vroeger. Geduld, het is een schone deugd… maar zo komt er van die modal shift weinig in huis, vrees ik.
  • Maximumsnelheid: 46,24 km/u
    Compensatiedrang.

Geef een reactie

