paddenstoel

Ik vind de grote spellingwijziging van 1995 een goede zaak: een aantal regels werd duidelijker, vele uitzonderingen verdwenen. Bij een volgende revisie, in 2006, veranderde de spelling van paddestoel naar paddenstoel.

Voor mij blijft het paddestoel. We zijn 10 jaar verder maar het verdriet blijft, mijn vingers trillen als ik die tussen-n moet schrijven.

Van een pannenkoek kan ik me nog wel voorstellen dat het een samenstelling van pan en koek is — en dat je dus een tussen-n schrijft omdat het eerste deel van de samenstelling een meervoud op -n heeft — maar een paddestoel is voor mij een plantkundige naam die voortkomt uit een versteende samenstelling. Als ik in onze tuin een pad op een zwam zie zitten zonnen, dan neem ik mijn woorden terug.

Doch dit geheel terzijde.

Er staat in onze tuin plots een massa kleine paddenstoelen, kleiner dan mijn pink. Ik weet niet van welke soort, ik gok op Paddenstoelius Oempaloempius.

paddenstoel

En aangezien ik niet meer van plan ben om vóór april het gras te maaien, zal ik binnenkort te weten komen of ze gaan groeien of lachwekkend klein blijven, kleiner dan pas gemaaid gras. Spannend!

Geef een reactie

